ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Πέμπτη, 31 Ιουλίου 2008

ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑ ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΧΑΜΑΤΟΥΡΙΤΗ - THE SYNAXARIUM OF HIEROMARTYR SAINT JACOB OF HAMATOURA

Το λαξευμένο μέσα σε πέτρα μοναστήρι στο Όρος Χαματούρα στη Κούσπα του Λιβάνου είναι ένα Ελληνoρθόδοξο μοναστήρι που ανήκει στο Πατριαρχείο της Αντιοχείας και είναι ένα από τ' αρχαιότερα στην χώρα. Το μοναστήρι είναι αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου, αλλά είναι ευρύτερα γνωστό ως Ιερά Μονή της Χαματούρας, που είναι το όνομα του βουνού στο οποίο το μοναστήρι είναι κτισμένο .
Κατά τα τέλη του 13 ο αιώνα, στη Μονή της Θεοτόκου της Χαματούρας, ο Άγιος Ιάκωβος άρχισε την ασκητή του ζωή. Μετά, όταν το μοναστήρι καταστράφηκε από τους Μαμελούκους*, εγκαθίδρυσε το μοναχισμό κατά μήκος της περιμέτρου των ερειπίων του μοναστηριού. Με τον καιρό, ξανάκτισε το μοναστήρι αναβιώνοντας και δίνοντας νέο σθένος στη μοναστική ζωή της περιοχής.
Η πνευματική του ζωηρότητα, η δυναμικότητα, και η δημοτικότητα του μεταξύ των πιστών επέστησε την προσοχή των Μαμελούκων που καθόρισαν στο μυαλό τους να σταματήσουν τον ενθουσιασμό και αποφασιστικότητα του και να τον προσηλυτίσουν στο Ισλάμ. Αυτός αρνήθηκε πεισματικά τις αδυσώπητες τους πιέσεις. Όταν οι φρικτές απόπειρες εξαναγκασμού από του Μαμελούκους απέτυχαν, έσυραν τον Άγιο Ιάκωβο, μαζί με κάποιους μοναχούς και λαϊκούς από την Ιερά Μονή του Αγίου Γεωργίου, που βρίσκεται πάνω από το Όρος της Χαματούρας, στην πόλη της Τρίπολης (την πρωτεύουσα του Βορείου Λιβάνου) και τον παρέδωσαν στον γουαλί (ηγεμόνα).
Για σχεδόν ένα χρόνο, υπέμενε τεράστια βασανιστήρια. Εντούτοις, δεν παραδόθηκε ψυχικά ή να αποκηρύξει την πίστη του, παρά το ότι έπαιρνε κολακείες αλλά και απειλές και εκφοβισμό από τους Μαμελούκους. Αν και παραξενεμένοι από το πείσμα και την επιμονή του Αγίου Ιακώβου, στο τέλος καθώς ήταν η συνήθεια τους για τη τιμωρία τους εχθρούς τους, στις 13 Οκτωβρίου ο Άγιος Ιάκωβος αποκεφαλίστηκε. Επιπλέον, οι Μαμελούκοι έκαψαν το σώμα του για να διασφαλίσουν ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν θα του έδινε μια έντιμη ταφή ως μάρτυρα, μια ταφή που αρμόζει σε ένα άγιο.
Δεν πέρασε πολύς καιρός μετά το θάνατό του και ο Θεός βλέποντας τα βάσανα και την ακλόνητη πίστη του, του απονέμει αιώνιες δάφνες και χάρη, και σήμερα λάμπει ως μάρτυρας το ίδιο όπως ήταν σαν φάρος κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής του. Ήταν κατά αυτή τη χρονική περίοδο που η Ορθόδοξη Εκκλησία ανακοίνωσε την αγιότητα του Αγίου Ιακώβου, και που τον πρόσθεσε στο κατάλογο των τιμημένων αγίων μαρτύρων της, και προσευχήθηκε για την μεσολάβηση του.
Ο Άγιος μας είχε σχεδόν ξεχαστεί κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Αυτό οφείλεται στα πολλά βάσανα που πέρασε η Ορθόδοξη Εκκλησία κάτω από διάφορα μουσουλμανικά σουλτανάτα που αποδυνάμωσαν τη χριστιανική πνευματική ζωή και οδήγησαν σε αισθητή πτώση τη χριστιανική ευμάθεια. Επιπρόσθετα, χειρόγραφα και όλα τα στοιχεία που θα μπορούσαν να είχαν αποσταλεί στο εξωτερικό και να μεταφραστούν, ή είχαν ξεχαστεί, απολεσθεί, ή καταστραφεί.
Ωστόσο, καταγραμμένα περιστατικά από τους προσκυνητές του μοναστηριού, αυτοί που είδαν οράματα από τον Άγιο Ιάκωβο, και πολλοί άλλοι που αναγνώρισαν την παρουσία του, επιβεβαίωσαν τη γνησιότητα της αγιοσύνης του. Δοξάζοντας το όνομα του θεού, ο Άγιος Ιάκωβος επίσης επούλωσε και έκανε πολλούς καλά.
Έχουμε πρόσφατα ανακαλύψει μια σαφή μνεία για τον Άγιο Ιάκωβο σε ένα χειρόγραφο που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή της Παναγίας Μπελεμεντίου, σε ένα Γεροντικό, που είναι μία βιογραφία αγίων ή συλλογή διηγημάτων για τη ζωή των άγιων. Σε ένα χειρόγραφο του αρχείου της Μονής Μπελεμεντίου, υπ αριθμόν 149, δείχνει σαφώς ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του στις 13 Οκτωβρίου. Η Ιερά Μονή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στη Κούσπα, Χαματούρα στο Λίβανο, τίμησε τη μνήμη του για πρώτη φορά, στις 13 Οκτωβρίου το 2002, σε μια ολονύκτια προσευχή ( αγρυπνία ). Ένας αριθμός από ιερείς, διακόνους, και πιστούς συμμετείχαν σε εκείνη την αξέχαστη μέρα, όπου οι παρευρισκόμενοι έψαλλαν το τροπάριο και την ακολουθία του Αγίου Ιακώβου, που προετοιμάστηκε και συντάχθηκε από τους μοναχούς του μοναστηριού.
Σήμερα, οι πιστοί και οι προσκυνητές συνεχώς αναφέρουν τις εμφανίσεις του αγίου, τις θαυματουργές θεραπείες, και άλλα ευλογημένα έργα του. Όλα αυτά άναψαν τον πνευματικό ζήλο για τον εορτασμό της μνήμης του Αγίου, και δοξάζοντας τον Θεό, τιμώντας τον Άγιο Ιάκωβο τον Χαματουρίτη που εξακολουθεί να είναι ζωντανός ανάμεσά μας στο μοναστήρι του κάνοντας θαυμαστά έργα, προσκλήσεις, και εμφανίσεις στους πιστούς.

*Μαμελούκοι: είναι μέλη μουσουλμανικού Σουλτανάτου κατά ουσία ηγεμόνες της Αιγύπτου (1250-1517). Νικήθηκαν από τον Ναπολέοντα στη μάχη των Πυραμίδων (1798) και καταστράφηκαν από τον Μοχάμαντ Αλί (1811). Οι Μαμελούκοι ήταν αρχικά μια έφιππη στρατιωτική ομάδα, που αποτελείτο από Κιρκάσιους ή Τούρκους σκλάβους που προσηλυτίστηκαν στο Ισλάμ, και είχαν ανατραφεί στις αυλές των μουσουλμάνων ηγεμόνων ή χαλίφηδων.

Μετάφραση από τ' Αγγλικά: NOCTOC

Τα μαρτύρια του Αγίου Ιακώβου του Χαματουρίτη.

http://www.hamatoura.com/GreetingCard/October13/St.JacobofHamatoura.html

Η επίσημη ιστοσελίδα της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου, Χαματούρα.

http://www.hamatoura.com/

Απολυτίκια, Κοντάκια, και άλλοι Ύμνοι προς τον Άγιο Ιάκωβο τον Χαματουρίτη.

Apolytikion

Kontakion

1st Megalynarion

2nd Megalynarion

The rock-cut Hamatoura monastery in Kousba, Lebanon, is a Greek Orthodox monastery, beloging to the Patriarchate of Antioch and its one of the oldest in the country. The monastery is dedicated to the Dormition of the Theotokos, the mother of God, but it is more widely know as Hamatoura Monastery, which is the name of the mountain the monastery is build in.
Late in the 13th century, at the Monastery of the Theotokos (the mother of God), in Hamatoura, Saint Jacob began his ascetic life. Later, when the monastery was destroyed by the Mamelukes*, he re-established monasticism along the perimeter of the ruined monastery. In time, he rebuild the monastery, regenerating and giving renewed vigor to monastic life in the area.
His spiritual briskness, viracity, and popularity among believers drew the attention of the Mamelukes who set their minds to stop his verve and determination and wanted to convert him to Islam. He stubbornly refused their relentless pressures.
When the Mamelukes' horrible coercive attempts failed, they dragged Saint Jacob, along with a number of monks and laymen from Saint George Monastery, situated atop Mount Hamatoura, to Tripoli city (the capital of Northern Lebanon) and handed him to the wali (ruler).
For almost a year, he endured tremendous tortures. Nevertheless, he did not give in or renounce his faith, despite receiving both adulations and threats from the Mamelukes. Although intimidated by Saint Jacob's stubbornness and persistance, finally, as was their custom in punishing their enemies, on October 13th, Saint Jacob was beheaded. In addition, the Mamelukes burned his body to ensure that the Orthodox Church would not give him an honorable burial as a martyr, a burial befitting a saint.
Not long after his death, seeing his sufferings and steadfast faith, our Lord bestowed on him everlasting crowns and graces, and today he shines as a martyr as much as he was a beacon during his earthly life. It was during this time, that the Orthodox Church announced Saint Jacob's holiness and added him to her list of honoured martyr saints, and prayed for his intercession.
Our Saint was almost forgotten in the course of history. This was due to the severe sufferings of the Orthodox Church under various Muslim sultanates that both weakened the Christian spiritual life and resulted in a noticeable drop of Christian literacy. Additionally, all manuscripts and data that could have been sent translated abroad, were either forgotten, lost, or destroyed.
However, recorded encounters by the monastery's pilgrims, upon seeing visions of Saint Jacob and many others, who sensed his presence, affirmed and authenticated his sainthood. Glorifying the name of our Lord, Saint Jacob also healed many.
We have recently discovered a clear mention of Saint Jacob in a manuscript preserved at the Belamand Monastery in a Gerontikon, an hagiography or compilation of biographical short stories of the lives of holy saints. In a Balamand archival manuscript, numbered 149, it clearly indicates that the Orthodox Church commemorates his memory on October 13th.
The Monastery of the Dormition of the Theotokos, Kousba, Hamatoura in Lebanon, commemorated his memory for the first time on October 13th 2002, in an all-night prayer vigil (agrypnia). A number of priests, deacons, and believers participated in that memorable day, as the attendees chanted Saint Jacob's troparion and akolouthia, prepared and edited by the monastery's monks.
Today, believers and pilgrims are constantly reporting his apparitions, miraculous healings and other Grace-filled deeds. All of this kindled the spiritual fervorness to celebrate the memory of this Saint and give praise to the Lord, while honoring Saint Jacob of Hamatoura who is still living among us in his monastery performing miraculous deeds, calls, and visitations to believers.

*Mamelukes: are members of a Muslim sultanate, virtual rulers of Egypt (1250-1517). They were defeated by Napoleon in the Battle of the Pyramids (1798) and destroyed by Mohammad Ali (1811). The Mamelukes were originally a mounted military force, recruited from Circassian or Turkish slaves who converted to Islam, and brought up in the courts of Muslim rulers or Caliphs.

The martyrdom of Saint Jacob of Hamaroura.

http://www.hamatoura.com/GreetingCard/October13/St.JacobofHamatoura.html

Hamatoura Monastery Official Website.

http://www.hamatoura.com/

Apolytikia, Kontakia and Various Hymns of Saint Jacob of Hamatoura.


1 σχόλιο:

  1. I inclination not agree on it. I assume polite post. Expressly the title attracted me to study the whole story.

    ΑπάντησηΔιαγραφή