ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2008

Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΣΤΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟΥ- STAVROVOUNI MONASTERY

H Ιερά Μονή Σταυροβουνίου είναι πολύ διαφορετική από όλες τις υπόλοιπες Μονές στην Κύπρο, γι 'αυτό υπήρξε πάντοτε ένας τόπος απομόνωσης για ερημίτες μοναχούς που πήγαιναν και εξακολουθούν να πηγαίνουν εκεί για περισυλλογή και προσευχή, αφού ακολουθεί την πολύ αυστηρή μοναστική τάξη του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου. Για το λόγο αυτό, η Μονή του Σταυροβουνίου είναι και η μόνη που ακολουθεί τον Αγιορείτικο τρόπο μοναχισμού στην Κύπρο, και είναι επίσης το μοναδικό μοναστήρι του νησιού που είναι άβατο, πράγμα που σημαίνει ότι όπως και στο Άγιο Όρος, οι γυναίκες δεν επιτρέπεται να εισέρχονται στη Μονή. Χάρη στην ερμητική και αυστηρή μοναχική της φύση, η Μονή του Σταυροβουνίου δεν διαθέτει την ευμάρεια και το κοσμικό μεγαλείο που άλλα μοναστήρια στην Κύπρο είναι γνωστό ότι έχουν.
Στο χώρο όπου η Μονή του Σταυροβουνίου βρίσκεται σήμερα, υπήρχε ένας αρχαίος Ελληνικός ναός αφιερωμένος στον Δία, ενώ το όνομα του βουνού στο οποίο είχε κτιστεί ονομαζόταν Όλυμπος το οποίο δεν πρέπει να συγχέεται με τον Όλυμπο που βρίσκεται στη κορυφή του Τροόδους. Η ονομασία Σταυροβούνι σημαίνει Όρος του(Αγίου η Τιμίου) Σταυρού, και ενώ η ίδια η Μονή κτίστηκε το 327 μ.Χ., το όνομα Σταυροβούνι εμφανίζεται πολλούς αιώνες αργότερα, επί Φραγκοκρατίας (1192-1489) και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Μονή διέθετε ένα πολύ σημαντικό θρησκευτικό κειμήλιο, και αυτό το κειμήλιο ήταν ένα τμήμα του Τιμίου Σταυρού, ο οποίος δόθηκε στη Μονή από την Αγία Ελένη που επίσης και την ίδρυσε.
Σύμφωνα με την παράδοση, η Αγία Ελένη, η μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, πέρασε από την Κύπρο, ενώ επέστρεφε από τους Άγιους Τόπους, όπου είχε ήδη βρει τον Σταυρό του Χριστού. Στην Κύπρο ο Σταυρός εξαφανίστηκε μυστηριωδώς και εμφανίστηκε στη κορυφή του Ολύμπου, όπως ήταν τότε γνωστό το Σταυροβούνι, εκεί που ήταν κτισμένος ο ειδωλολατρικός ναός αφιερωμένος στον Δία. Ο Τίμιος Σταυρός ανακαλύφθηκε εκ θαύματος μετά από μια οπτασία που είδε η Αγία Ελένη, η οποία την κατεύθυνε μέσα από το όνειρο της στον κρυμμένο Σταυρό, αλλά που επίσης της έδωσε εντολή να οικοδομήσει ένα μοναστήρι πάνω από τον ειδωλολατρικό ναό. Μετά το θαύμα αυτό, η Αγία Ελένη έκτισε τη Μονή και της αφιέρωσε ένα τεμάχιο του ιερού κειμηλίου, με στόχο να απομακρύνει τα κακά πνεύματα και για τη θεραπεία κάθε ασθένειας.
Λέγεται ότι αυτός ο Σταυρός ήταν σαν μετεωρίτης διότι δεν στηριζόταν στο έδαφος αλλά ήταν αναρτημένος στο κενό. Στην μακρά ιστορία του, το Σταυροβούνι πέρασε πολλές φορές από μεγάλη φτώχεια και την ταλαιπωρία που προκάλεσαν οι ποικίλες επιδρομές από τους ξένους στο νησί. Σήμερα, ο Τίμιος Σταυρός δεν είναι πια εκεί και κανείς δεν ξέρει τι απέγινε. Το μόνο κειμήλιο το οποίο έχει διατηρηθεί μέχρι τις μέρες μας είναι ένας ασημένιος Σταυρός στον οποίο παρεμβάλλεται ένα μικρό κομμάτι του Τιμίου Σταυρού. Αυτό είναι το μόνο σημαντικό κειμήλιο που εξακολουθεί να υπάρχει στο Σταυροβούνι.

Stavrovouni Monastery is very different from all the rest of the Monasteries in Cyprus,for it has always been a place of isolation for hermit monks to pray,and it follows the very strict monastic order of Saint Basil the Great. For this reason Stavrovouni is the only Monastery that follows the Athonite (Mount Athos) style of monasticism in Cyprus and it is also the only Monastery on the island which is avaton which means that like Mount Athos, women are not allowed to inter it. Due to its hermit and strict monastic nature, this Monastery lacks the worldly opulence and majesty that other Monasteries in Cyprus are known to have.
On the spot where the Monastery of Stavronouni is situated today, there was an ancient Greek temple dedicated to Zeus,while the name of the mountain on which it was build was called Olympus which should not be confused with Mount Olympus which is to be found at the peak of the Troodos Mountains. The name Stavrovouni means the Mountain of the (Holy) Cross, and while the Monastery itself was build in 327 A.D.,the name Stavronouni appears many centuries later during Frankish rule (1192-1489) due to the fact that the Monastery possessed a very important religious relic, and that relic was a portion of the Holy Cross which was given to the Monastery by Saint Helen who also found it.
According to tradition, Saint Helen, the mother of Constantine the Great, passed through Cyprus while returning from the Holy Land where she had already found Christ's Cross. In Cyprus the cross disappeared mysteriously and appeared at the summit of Olympus, as Stavrovouni was then known, where the pagan temple dedicated to Zeus was build. The Holy Cross was miraculously discovered after Saint Helen saw a vision in her dream which directed her to the hidden Cross but was also instructed to build a Monastery over the temple. After the miracle, Saint Helen built the Monastery and dedicated part of the holy relic to it with objective of warding off evil spirits and curing any illness.
It was said that this Cross was like a meteorite because it was not supported in the ground but was hanging in the empty space. In its long history, Stavrovouni went through times of great poverty and hardship caused by the most varied invasions by foreigners on the island. Nowadays, the Holy Cross is no longer there and nobody knows what has happened to it.
The only relic which has been preserved down to the present is a silver cross in which a minute piece of the Holy Cross is inserted. Τhis is the only major relic which is still kept in Stavrovouni .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου