ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Σάββατο, 27 Δεκεμβρίου 2008

Ο Ρωμιός Άη Βασίλης και ο Σάντα Κλάους της Κόκα-Κόλα - The Greek Saint Basil and the Santa Claus of Coca-Cola

Την ημέρα του αγίου Βασιλείου (πρωτοχρονιά) έχουμε την προσμονή ενός ταπεινού και καλού Έλληνα αγίου με τα μαύρα γένια και το σκούρο φτωχό ράσο, που έρχεται από την Καισάρεια της Καππαδοκίας (Μικρά Ασία) να ευλογήσει τα σπιτικά μας και να πάρει το δικό του κομμάτι από τη βασιλόπιτα (βγάζομε ένα του Χριστού, ένα της Παναγίας, ένα του αγίου Βασιλείου, ένα του φτωχού, ένα του σπιτιού, και μετά τα δικά μας –αν πέσει το φλουρί του Χριστού, της Παναγίας ή του αγίου Βασιλείου, το δίνουμε στην εκκλησία).
Αυτός είναι ο άγιος Βασίλειος, ο φιλάνθρωπος επίσκοπος του 4ου αιώνα μ.Χ., ο άνθρωπος των γραμμάτων ο ταπεινός και θαυματουργός (ένας από τους Τρεις Ιεράρχες), και όχι ο πονηρούλης Santa Claus που εισήχθη από την Αμερική για να διαφημίσει αναψυκτικά και την πραμάτεια των εμπόρων. Καλός είναι κι αυτός (με την άσπρη γενειάδα και το βαθύ γέλιο και την ταλαιπωρία του –λόγω κοιλίτσας– να χωρέσει από τις καμινάδες) αλλά ο δικός μας, ο ρωμιός άγιος, είναι πιο άγιος, πιο βαθύς (σε νόημα), λιγότερο διαφημιστικός αλλά όχι λιγότερο αξιαγάπητος.
Για την ιστορία αναφέρουμε ότι ο Santa Claus, ο ευρωπαϊκός «Πατέρας των Χριστουγέννων», αντιστοιχεί στον άγιο Νικόλαο και για όλες τις χώρες (εκτός από την Ελλάδα και την Κύπρο) επισκέπτεται τα σπίτια τα Χριστούγεννα. Εμείς τον δεχόμαστε την πρωτοχρονιά, γιατί είναι η μέρα της εορτής του αγίου Βασιλείου, που είναι ο δικός μας «Πατέρας των Χριστουγέννων». Η μορφή του Santa Claus που ξέρουμε πλέον όλοι διαμορφώθηκε από τον αμερικανό σκιτσογράφο Τόμας Ναστ το 1862, με βάση παλαιότερες ευρωπαϊκές παραδόσεις, ενώ το κόκκινο χρώμα της στολής του το πήρε εξαιτίας του κόκκινου χρώματος γνωστού αμερικάνικου αναψυκτικού που χρησιμοποίησε τη μορφή του σε διαφημίσεις. Αρχικά ήταν ντυμένος στα χρώματα του ουράνιου τόξου.


On the day of Saint Basil (New Year) we have the expectations of a humble and a nice Greek saint with a black beard and his dark poor robes, who comes from Caesarea of Cappadocia (Asia Minor) to bless our homes and get his own piece of the New Year's cake ( we cut out a piece for Christ, one for the Virgin, a piece for Saint Basil, a piece for the poor, a piece for the house, and then our own pieces, and if the gold coin falls in the piece for Christ, the Virgin or Saint Basil, we give it to the church ). This is Saint Basil, the benevolent bishop of the 4th century AD, the man of letters, the modest and the miracle maker (one of the Three Hierarchs), not the sly Santa Claus imported from America in order to advertise refreshments for the merchandise traders.He is also nice (with his white beard and deep laugh and his suffering- due to his big belly- to fit down the chimneys) but ours, the Greek Saint, is more holy, much deeper (in meaning), less advertisable, but not less lovable.
For history, it must be said that Santa Claus, the European «Father Christmas», corresponds to Saint Nicholas for all the countries (except Greece and Cyprus) who visits the houses at Christmas. We welcome ours during New Year's day, because it is the feast day of Saint Basil, who is our «Father Christmas». The image of Santa Claus that we all know by now, was all shaped by the American cartoonist Thomas Nast in 1862, based on earlier European traditions, while the red colour of his costume came about due to the red colour of a known American soft drink which used his image in the form of advertising. Initially, he was dressed in the colors of the rainbow.

Από το περιοδικό του Ρεθύμνου «Πολιτεία»

9 σχόλια:

  1. ο άγιος βασίλειος ανήκε στην ομάδα των χριστιανών πατέρων που έκαναν να αναβιώσει στη μικρά ασία η δεύτερη ρητορική περίοδος, μετά αυτή του δημοσθένη.
    δλδ χειρίζονταν τόσο καλά και τόσο ωραία την αρχαία ελληνική γραμματεία. όντως, τα κείμενα του βασιλείου, του γρηγορίου, -ναζιανζηνού και νύσης, του χρυσοστόμου, και άλλων της εποχής, είναι ιδιαίτερα πλούσια.
    και η επίδραση αυτών των αγίων στη ζωή της ανατολικής ελληνόφωνης εκκλησίας συνέδεσε με την εξέλιξη της πατρολογίας ό,τι καλό υπήρχε στην αρχαία ελληνική γραμματεία (κι ας το έχουμε αυτό στο νου μας, αντί να λέμε ότι ανάμεσα στο χριστιανισμό και τον ελληνικό πολιτισμό υπάρχει μόνο έχθρα).
    ...
    αν μου επιτρέπεις, θα γράψω κάτι εδώ για τη βασιλόπιτα και την παράδοσή της, γιατί άκουσα και διάφορα στο σχολείο του γιου μου και στεναχωρήθηκα. δήθεν ότι ο άγιος βασίλειος είχε να κάνει με ... τούρκους! λες και τον τέταρτο μετά χριστον αιώνα υπήρχαν οι τούρκοι στη δυτική ασία!...

    λοιπόν ο άγιος βασίλειος είχε φοιτήσει στην αθήνα. ανάμεσα στους συμφοιτητές και φίλους του, ήταν ο κατοπινός ιουλιανός ο παραβάτης.
    όταν ο μετέπειτα αυτοκράτορας ιουλιανός θα περνούσε με το στρατό του από την καισάρεια, λέει η παράδοση, για να πολεμήσει τους πέρσες, έστειλε προάγγελους στην καισάρεια ζητώντας από το βασίλειο να του στείλει ένα 'βασιλικό γεύμα που να είναι ίδιο με αυτά που τρώει ο βασίλειος'.
    ο βασίλειος του έστειλε χόρτα, ψωμί και νερό.
    γιατί γνωστή ήταν η άσκηση της νηστείας για τον αδύνατο πάντα άγιο βασίλειο.
    ο ιουλιανός θύμωσε, και του έστειλε χλόη ως αντίδωρο.
    κι ο βασίλειος διεμύνησε ότι αυτό έτρωγε, αυτό έστειλε. (προφανώς δλδ, περί νηστείας και ειδωλολατρείας ο λόγος).
    μήπως και ο βασιλιάς έτρωγε χλόη λοιπόν;
    όταν μεταφέρθηκε ο λόγος του βασιλείου στον ιουλιανό, αυτός θύμωσε και είπε:
    θα πάω τώρα στον σκοπό μου. γυρνώντας όμως προς κωνσταντινούπολή, θα περάσω από την καισάρεια και θα την εξαφανίσω!
    ο βασίλειος και οι υπήκοοι διερωτώνταν πώς να τον εξευμενίσουν, που είχε θυμώσει τόσο πολύ.
    ο βασίλειος, γνωρίζοντας ότι ο ιουλιανός αγαπούσε τους θησαυρούς, παρήγγειλε σε όλους τους χριστιανούς της πόλης, να φέρουν χρυσαφικά για να τον προϋπαντήσουν με αυτά, και να θεωρηθεί η πράξη δώρο και να εξευμενιστεί ο εξαγριωμένος αυτοκράτορας.
    έτσι κι έγινε. μαζεύτηκε ένας μεγάλος θησαυρός για τον ιουλιανό, από τα χρυσαφικά των διαφόρων πολιτών.
    συγχρόνως γινόταν προσευχή να τους βοηθήσει ο θεός.
    όταν μαθεύτηκε ότι ο ιουλιανός τέλειωσε την εκστρατεία του και επέστρεφε, ο βασίλειος προσευχόταν διαρκώς, με πολύ κόσμο, στην εκκλησία της παναγίας.
    μια νύχτα, είδε στον ύπνο του την παναγία, να λέει: πέστε στο μερκούριο να πάρει τα όπλα του και να αναλάβει, και όλα θα πάνε καλά!
    ο βασίλειος ξύπνησε, κατάλαβε ότι το όνειρο δεν ήταν ένα απλό όνειρο. στην περιοχή είχε κάποτε μαρτυρήσει ο άγιος μερκούριος, και φυλασσόταν το σώμα του στην εκκλησία του αγίου μερκουρίου.
    την άλλη μέρα διαδόθηκε ένα παράξενο γεγονός: ο ιουλιανός είχε πεθάνει στη διαδρομή επιστροφής....
    ευχαρίστησαν το θεό όλοι που ο κίνδυνος έληξε.
    ο βασίλειος, μη γνωρίζοντας ποιανού είναι τι από την περιουσία που είχε μαζευτεί, είπε να φτιάξουν ψωμάκια, και να βάλουν μέσα το κάθε τι, να μη φαίνεται.
    και τα μοίρασε σε όλους.
    λέγεται λοιπόν, ότι ο καθένας βρήκε αυτό ακριβώς που είχε δώσει...
    να μια παράδοση της βασιλόπιττας...

    χρόνια πολλά νόστε,
    ενδεχομένως να πάρω τούτο το σχόλιο και να το αναρτήσω και στο δικό μου μπλογκ...
    σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι αλλά ποιος έχει χορηγό, ε;
    Καλή Χρονιά με υγεία, χαρά και ευτυχία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. :-)Αυτοί που ελέχνουν τα πάντα στη Αμερική.Ας θυμηθούμε τα λόγια του Κίσινγκερ για τους Έλληνες:
    "Οι Ελληνες είναι αναρχικοί και δύσκολα κουμαντάρονται. Γι'αυτόν τον λόγο, πρέπει να χτυπήσουμε βαθιά μέσα στις πολιτισμικές τους ρίζες!
    Έτσι ίσως καταφέρουμε να τους αναγκάσουμε να συμβιβαστούν.
    Εννοώ βέβαια, να χτυπήσουμε τη γλώσσα τους...
    τη θρησκεία τους...
    τα πολιτισμικά και ιστορικά αποθέματα...
    έτσι ώστε να ουδετεροποιήσουμε τη δυνατότητά τους να αναπτύσσονται,
    να διακρίνουν τους εαυτούς τους
    ή να αποδεικνύουν ότι μπορούν να νικούν.
    Έτσι, ώστε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια στα στρατηγικώς απαραίτητα σχέδιά μας στα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο και τη Μέση Αντολή."

    Φαίνεται ότι έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά δυστυχώς!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλη Ελένη ευχαριστώ πολύ για όσα συμπλήρωσες για τον Άγιο Βασίλειο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΦΙΛΕ NOCTO MIA MIKΡΗ ΜΟΝΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
    Ο ΕΞΑΔΕΛΦΟΣ ΤΟΥ ΚΙΣΙΝΓΚΕΡ ΕΧΕΙ
    ΠΑΝΤΡΕΥΤΗ ΕΛΛΗΝΙΔΑ.ΠΩΣ ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΩ?
    ΤΟ ΞΕΡΩ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΜΑΛΙΣΤΑ.ΑΥΤΟ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΑΛΑΖΕΙ ΤΙΠΟΤΑ,ΤΟ
    ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΚΟΚΤΕΙΛ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΟΕΒΡΑΙΟΣ.ΚΑΣΙΩΤΟΚΟΥΣΕΛΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σε βρήκα!Eδώ ειμαι,βρε!Ποιος Σαντα Κλάους και έλκηθρα και τάρανδοι και...αντε μην πω καμιά βαριά κουβέντα,αγιος άνθρωπος!Αν δε γιορτάσω εγώ,δεν ξεκινάει η χρονιά!Ψέμματα;

    ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ, ΝΟCTE

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Σιωνιστής Σάντα Κλάους μοιράζει θάνατο στα παιδιά της Γάζας.Που να μας μείνει όρεξη να γιορτάσουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κασιώτικα Κάλαντα

    Αρχιμηνιά και Αρχηχρονιά
    ψιλή μου δεντρολιβανια
    και αρχή καλό σας χρονος
    εκκλησιά με τ Αγιο Θρόνο

    Αγιος Βασίλης έρχεται
    άρχοντας το κατέχετε
    από τη Καισαρεία
    συ σ'αρχόντισα Κυρία

    Βαστά εικόνα και χαρτί
    ζαχάριο καντιο ζυμωτή
    Χαρτί και καλαμάρι
    δες και με΄το παληκάρι

    Το καλαμάρι έγραφε
    πολιτικέ μου κάντιφε
    και το χαρτί ομίλει
    ασπροι μου καθάριοι κρίνοι

    Και πανω στα βλασταρια της
    καουται με τη μανα της
    γουρνες και πηγαδακια
    μαυρα μου γλυκα ματακια

    Και κατεβαινουν περδικες
    γαρυφαλλιες λεβεντικες
    κι ερεναν και ερεναν
    και ροδοσταμον ερεναν

    Κι ερεναν τον Αφεντη μας
    τον Μπεη τον Λεβεντη μας
    τον πολυχρονισμενο
    και στην Μπολη ξακουσμενο.

    Κι εσυ σου πρεπει Αφεντη μου
    Μπεη μου και Λεβεντη μου
    καρεγλα καρυγδενια
    που να κουμπιζει η νιοτη σου
    η μαργαριταρενεια

    Και παλι ξαναπρεπει σου
    καριολα να κοιμασαι
    βελουδο να σκεπαζεσαι
    να μη κρυολοασαι

    Και παλι ξαναπρεπει σου
    καραβι ν αρματωσεις
    στην Αγγλιτερα να το πας
    φλουρια να το φορτωσεις

    Να ναι η πλωρη μαλαμα
    κι η πρυμη το λουαρι
    και τα πανια και τα σχοινια
    σαφι μαργαριταρι

    Εποπαμε τ Αφεντη μας
    ας πουμε της κερας μας

    Κυρα ψιλη κυρα λιγνη
    κυρα καμαροφρυδα
    πουχεις τον Ηλιο προσωπο
    και το φεγγαρι στηθος
    και του κορακου το φτερο
    εχεις καμαροφρυδι.

    Εποπαμε και της κερας
    ας πουμε και του γιου της.

    Εχεται γιο στα γραμματα
    που σερνει το κοντυλι
    να του το ξιωσει ο Θεος
    να βαλει πετραχηλι.

    Εποπαμε και του ιου
    ας πουμε και της κορης.

    Εχετε κορη ομορφη
    γραμματικος την θελει
    μ αν ειναι και γραμματικος
    πολλα προυκια υρευγει.

    Υρευγει αμπελια ατρυγητα
    αμπελια τρυγημενα
    υρευγει μυλους δωδεκα
    και με τους μυλωναες

    Υρευγει και την θαλασα
    μ ουλα της τα καραβια
    υρευγει και τον κυρ Βορια
    να τα καλαρμενιζει

    Εποπαμε της κορη σας
    ας πουμε της Βαιτσας
    Αψε Βαiτσα το κερι
    κι ανεα και κατεα

    Φερε πανιερι καστανα
    πανιερι πορτοκαλια
    κιαν εχεις κιτρο κοψε το
    καμετο με το μελι
    γιατ ειμαστε στα καλαντα
    κι ειμεστε φραγγιασμενοι

    Για δωσε μας τον πετεινο
    για δωσε μας την κοτα
    για δωσε μας το ταλαρο
    να παμε σ αλλη πορτα.



    Και του χρόνου καλη σου χρονιαΚΑΣΙΩΤΟΚΟΥΣΕΛΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Πολύ όμορφα τα Κασιώτικα Πρωτοχρονιάτικα κάλαντα και ομολογώ ότι πρώτη φορά τα διαβάζω γιατί δεν τα βρήκα πουθενά.Ευχαριστώ που μας τα έστηλες.
    Καλή Χρονιά και εις πολλά τα έτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή