ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Παρασκευή, 17 Απριλίου 2009

Η Ταινία - Eduart - The film

Τίτλος: Eduart
Σκηνοθεσία: Αγγελική Αντωνίου
Χώρα: Ελλάδα
Γλώσσα: Ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους
Έτος: 2006
Διάρκεια: 105 λεπτά
Είδος ταινίας: Δράμα

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Επιλέχθηκε για τα European Film Awards του 2007. Ήταν επίσης η επίσημη συμμετοχή της Ελλάδας για το βραβείο Oscar καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας για το 2008.
29ο Διεθνές Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου του Μονπελιέ, 2007:
Χρυσή Αντιγόνη (Antigone d'or de la Ville et de l'Agglomération de Montpellier)
Ειδική μνεία από το Βραβείο Νέων (CMCAS)
47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Κρατικά Βραβεία Ποιότητας, 2006:
1ο Βραβείο Ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους
Βραβείο Σκηνοθεσίας (Αγγελική Αντωνίου)
Βραβείο Σεναρίου (Αγγελική Αντωνίου)
Βραβείο Σκηνογραφίας (Ιουλία Σταυρίδου)
Βραβείο Μουσικής (Μίνως Μάτσας και Κων/νος Χρηστίδης)
Βραβείο Ήχου (Νίκος Παπαδημητρίου)
Βραβείο Μοντάζ (Τάκης Γιαννόπουλος)
Βραβείο Ενδυματολογίας (Ιουλία Σταυρίδου)
Βραβείο Μακιγιάζ (Φανή Αλεξάκη)
47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, 2006:
FIPRESCI, Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου
Βραβείο ΕΤΕΚΤ (Ένωση Τεχνικών Ελλάδος Κινηματογράφου Τηλεόρασης)
Los Angeles Greek Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα):
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας
The Method Fest Film Festival, Calabasas, Καλιφόρνια, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα):
Ειδική μνεία στην κατηγορία βραβείου για καλύτερο σύνολο ηθοποιών
WorldFest-Houston International Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα):
Silver Remi Award
London Greek Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα):
Βραβείο Καλύτερης Ταινίας
Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Μόσχας, 2007 (διαγωνιστικό τμήμα)
World Film Festival, Μόντρεαλ 2007
International Film Festival, Κοπενχάγη 2007
International Film Festival, Hof 2007
International Film Festival, Cottbus 2007
Sao Paolo International Film Festival, 2007
Sevilla International Film Festival, 2007 (διαγωνιστικό τμήμα, Europe-Europe)
Mostra de Valencia, 2007 (διαγωνιστικό τμήμα)
MedFilm Festival, Rome, 2007 (διαγωνιστικό τμήμα)
Tirana International Film Festival, 2007 (Special event)
Cuenca International Film Festival, 2007
Tallinn Black Nights Film Festival, 2007 (International Competition EurAsia)
15ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου "Αντίποδες", Αυστραλία, 2007
Palm Springs International Film Festival, 2008
Ιnternational Film Festival Tromso, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα)
Goeteborg International Film Festival, 2008
Cleveland International Film Festival, 2008
Portland International Film Festival, 2008
Επιλέχθηκε για το "Picture Europe! The Best of European Cinema" στο Μόναχο, 2008
FEBIOFEST 2008, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πράγας, 2008
Verzaubert Ιnternational Queer Film Festival, Γερμανία, 2008
German-Turkish Film Festival, Νυρεμβέργη 2008
Tetouan International Mediterranean Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα)
Επιλέχθηκε για το "Picture Europe! The Best of European cinema" στη Μαδρίτη, 2008
Flying Broom International Women's Film Festival, 2008
Neisse Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα)
Napoli Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα)
Los Angeles Greek Film Festival, 2008 (διαγωνιστικό τμήμα)
Βucharest International Film Festival, 2008
Cinematheque de Toulouse (L'Europe dans tous ses états), 2008
Φεστιβάλ "Les Rendez-vous de l' histoire", Blois, Γαλλία, 2008
New York Greek Film Festival, 2008
Smith Rafael Film Centre (Program: For Your Consideration), Σαν Φρανσίσκο, 2008
Houston International Film Festival, ΗΠΑ, 2008 (International Visions – Διαγωνιστικό Τμήμα)
Festival Cinéma Méditerranéen de Bruxelles, 2008
Le Cinematheque de Toulouse (Programme Europe), Γαλλία, 2008
European Film Festival "Wines of Castilla-La-Mancha", Ισπανία, 2008 (επίσημο διαγωνιστικό)
Cine Odyssee, Στρασβούργο, 2008
FILMFORUM, Μόναχο/Μόναχο, 2008
FILMHOUSE, Edinburgh/Εδιμβούργο, 2008
Trieste Film Festival, 2009
Cinema Tribute to the Greek Cultural Institution, Καΐρο, 2009
Cineclub, Λουξεμβούργο, 2009

Festival Cinéma Méditerranéen de Bruxelles, 2008
Trieste Film Festival, 2009

Aνάλυση ταινίας

Σύμφωνα με τον αείμνηστο κριτικό κινηματογράφου και δημοσιογράφο Βασίλη Ραφαηλίδη στο βιβλίο του «Φιλμοκατασκευή-μια μέθοδος ανάγνωσης του φιλμ», η τέχνη και η ζωή δεν ξεχωρίζουν στη λαϊκή τέχνη. Η τέχνη αναβλύζει από τη ζωή και τη βοηθάει να υπάρξει ως ζωή. Η ανακύκλωση εδώ είναι συνεχής και αδιάκοπη. Ο κινηματογράφος αντικαθιστά αυτή τη σχεδόν ξεχασμένη κοινωνική λειτουργία της τέχνης.
Με αυτό το υγιές σκεπτικό για το ρόλο και την επίδραση του κινηματογράφου η ταινία «Eduart», σε σκηνοθεσία Αγγελικής Αντωνίου, δικαιώνει το λόγο ύπαρξής της, βασισμένης σε αληθινή ιστορία, από αυτές που γράφει η ζωντανή πραγματικότητα και πολλές φορές ξεπερνούν σε σύλληψη και τα ίδια τα κινηματογραφικά σενάρια.
Ο Έντουαρτ έχοντας όνειρα να γίνει ροκ σταρ κάπου μακριά από το καταθλιπτικό και μίζερο εξαθλιωμένο κόσμο μιας υποανάπτυκτης χώρας, καταδικασμένης στη φτώχια και τη διαφθορά, πηγαίνει λαθραία στην Ελλάδα, ζώντας με μικροληστείες, επιλέγοντας την «εύκολη» ζωή της παραβατικότητας που πηγάζει από αμοιβαία ευθύνη της νοοτροπίας Ελλήνων και Αλβανών σύμφωνα με την αντικειμενική ματιά της Αγγελικής Αντωνίου που δεν παραποιεί με περιττά στοιχεία την ιστορία που αφηγείται βάζοντας γεγονότα και πρόσωπα στις σωστές τους διαστάσεις.
Ο Έντουάρτ κάνει ηθικά έναν φόνο, επιστρέφει στην Αλβανία, κλίνεται για λίγους μήνες σε μια άθλια φυλακή όπου η ζωή δεν έχει καμιά αξία και γνωρίζει ένα γιατρό που του σώζει ουσιαστικά την ζωή και αφυπνίζει την συνείδηση του ώστε να γυρίσει αργότερα στην Ελλάδα και να παραδοθεί για το φόνο που έκανε. Ο αληθινός Έντουαρτ στη ζωντανή μαρτυρία του οποίου βασίστηκε το σενάριο της ταινίας, εκτίει ποινή φυλάκισης 15 ετών σε ελληνικές φυλακές. Η κυριαρχία της βίας με αμείλικτη μορφή στην καθημερινότητα μας που ενισχύεται και από τον τρόπο προβολής της στα τηλεοπτικά παράθυρα φωτογραφίζει μια κοινωνία με βαθιά ηθική κρίση. Εδώ απαιτείται μια ψύχραιμη ματιά στις αιτίες και τους παράγοντες που γεννούν την εγκληματικότητα.
Με αυτά τα δεδομένα της επικαιρότητας ο Έντουαρτ είναι θύμα και μάρτυρας όλου εκείνου του background που γεννά παραβατικές συμπεριφορές εισπράττοντας παράλληλα την βαθιά ατομική του ευθύνη γιατί δρα χωρίς σχεδόν καθόλου θετικά συναισθήματα στο εχθρικό περιβάλλον που αντιμετωπίζει στη χώρα του, στην Ελλάδα και τις αλβανικές φυλακές χάνοντας σταδιακά τις όποιες αξίες του, με σημαντικό εμπόδιο τον ίδιο τον κακό εαυτό του.
Η αφηγηματική δομή της ταινίας ακολουθώντας πιστά το ρυθμό των ψυχολογικών μεταπτώσεων ενός γνήσιου κινηματογραφικού ήρωα σε αρμονία με το περιβάλλον του που σκιαγραφείται με παρακμιακές εικόνες απόλυτου ρεαλισμού και καθαρής ματιάς δεν κάνει την ανατομία ενός εγκλήματος στην φιλοσοφική ανάλυση ενός Ντοστογιέφσκι ούτε δικαιώνει το έγκλημα προπαγανδίζοντάς το κάτω από το καθεστώς της ηρωοποιήσης των παραβατών όπως στο «Μπόνι και Κλάιντ» και σε μια σειρά ανάλογων αμερικάνικων ταινιών. Κόντρα στη λογική της μοίρας ενός φιλμ-νουάρ που αναιρεί το διαχωρισμό καλών και κακών και οδηγεί την ιστορία σε κακό τέλος, με την καθοριστική επίδραση της femme fatale ή την ποιητική και αισθητική υπέρβαση στην πραγματική διάσταση ενός αληθινού γεγονότος που είδαμε στην «Παραγγελιά» σε σκηνοθεσία Παύλου Τάσιου, ο Έντουαρτ κρατάει αμείωτο το μήνυμα μιας ταινίας τεκμηρίωσης και παράλληλα εξισώνει σε δεύτερη ανάγνωση τις μικρές ασήμαντες καθημερινές στιγμές του με τις κορυφαίες σκηνές της δράσης με την βοήθεια μικρών φλάς–μπάκ απόλυτα ενταγμένων στη ροή της αφήγησης.
Έχει έτσι τα χαρακτηριστικά μιας ευρωπαϊκής ταινίας τέχνης που μπορεί να απευθυνθεί σε ένα ευρύτερο κοινό στην Ευρώπη και παγκόσμια, χωρίς ακρότητες και μελοδραματικές υπερβολές, λειτουργεί λυτρωτικά για τον ήρωα και το θεατή.Σε αυτή τη ρεαλιστική και πειστική για το θεατή διάσταση εντάσσεται η επίδραση της φύσης στις δύο αποχρώσεις της. Ως το «εχθρικό» χιόνι στη βασανιστική πορεία του Έντουαρτ ή ως ο λύκος που του σώζει την ζωή συμβολίζοντας την άγρια ελευθερία, που κυριαρχεί στην ψυχοσύνθεση του Έντουαρτ.
Έτσι η ταινία ακολουθώντας μια υπόγεια διαλεκτική στις σχέσεις προσώπων και πολιτικό-κοινωνικού περιβάλλοντος αποκτά, πέρα από μια καλογυρισμένη μυθοπλασία που παραπέμπει εκπέμποντας ανάλογες συγκινήσεις στις ταινίες του ιταλικού νεορεαλισμού κάτι που συναντάμε και στον νέο ιρανικό κινηματογράφο, μια αξία ιστορικού ντοκουμέντου αποτυπώνοντας υπαρκτά προβλήματα και παράλληλες πορείες πολλών «παραβατών» στο χώρο της Ευρώπης και των Βαλκανίων.
Η πρόκληση που παρουσιάζεται για κάθε ανήσυχο και προβληματισμένο σινεφίλ ή όχι θεατή είναι να αναζητήσει μέσα από την αισθητική της ταινίας που αναλύσαμε την κινηματογραφική γλώσσα που έχει να του μεταδώσει με αληθοφάνεια ένα προσωπικό δράμα, και βίωμα όπου πέρα από βαρύγδουπες καταγγελίες και την προβολή από τα ΜΜΕ μαζικών κινημάτων που παλεύουν έντιμα για το καλύτερο έστω και με βίαιες συγκρούσεις στον Ευρωπαϊκό χώρο αναδεικνύεται ψυχαναλυτικά ο δρόμος προς την σωτηρία της ψυχής και μια «κάθαρση» που δεν εξαρτάται για όλους από ηθικοπλαστικά μηνύματα θρησκευτικού ή άλλου χαρακτήρα.
Αυτή ακριβώς η επίδραση του καλού κινηματογράφου στον τρόπο ζωής και σκέψης των ανθρώπων με το στόχο της αφύπνισης και όχι την επιβολή κυριάρχων ιδεολογιών έχει τη σημασία τόσο ως πεδίο προοδευτικής μελέτης για όλο το φάσμα του πολιτισμού που πάσχει στη χώρα μας από ξεπερασμένες νοοτροπίες και συμπεριφορές όσο και ως μέσο υγιούς αντίστασης στην υποκουλτούρα της τηλεοπτικής «ψυχαγωγίας» από εξουσίες και διαπλεκόμενα συμφέροντα που διαμορφώνουν ανθρώπους και γενιές χωρίς κριτική σκέψη με δυσοίωνες συνέπειες για το μέλλον.
Νίκος Θωμόπουλος



Title: Eduart
Director: Angeliki Antoniou
Country: Greece
Language: Greek with English subtitles
Year: 2006
Duration: 105 minutes
Type of film: Drama

AWARDS & FESTIVALS

Selected by the European Film Academy for the 2007 European Film Awards
Greece's submission for an Oscar Nomination for Best Foreign Film 2008
29th Montpellier International Mediterranean Film Festival, 2007:
Golden Antigone (Antigone d'or de la Ville et de l'Agglomération de Montpellier)
Special mention by the Young People's Award (CMCAS)
47th Thessaloniki International Film Festival, State Awards, 2006:Best Film


Best Director (Angeliki Antoniou)
Best Screenplay (Angeliki Antoniou)
Best Set Design (Ioulia Stavridou)
Best Music (Kostas Christides and Minos Matsas)
Best Sound (Nikos Papadimitriou)
Best Editing (Takis Yannopoulos)
Best Costumes (Ioulia Stavridou)
Best Make-up (Fani Alexaki)
47th Thessaloniki International Film Festival, 2006:
FIPRESCI Award (Federation of International Film Critics)
The Greek Union of Film Television and Audiovisual Technicians (ETEKT) Award
Los Angeles Greek Film Festival, 2008 (Competition):
Orpheus Award for Best Feature
Orpheus Award for Best Direction
The Method Fest Film Festival, Calabasas, California, 2008 (Competition):
Special Recognition by the Prudential California Realty Award for Best Ensemble Cast
WorldFest-Houston International Film Festival, 2008 (Competition):
Silver Remi Award
London Greek Film Festival, 2008 (Competition):
Best Fiction Feature Film
Moscow International Film Festival, 2007 (Main Competition)
World Film Festival of Montreal, 2007
International Film Festival, Copenhagen, 2007
Hof International Film Festival, 2007
International Film Festival, Cottbus, 2007
Sao Paolo International Film Festival, 2007
Sevilla International Film Festival, 2007 (Competitive Section, Europe-Europe)
Mostra de Valencia, 2007 (Competition)
MedFilm Festival, Rome, 2007 (Competition)
Greek Film Festival "Antipodes", Australia, 2007
Tirana International Film Festival, 2007 (Special event)
Cuenca International Film Festival, 2007
Tallinn Black Nights Film Festival, 2007 (International Competition EurAsia)
Palm Springs International Film Festival, 2008
Ιnternational Film Festival Tromso, 2008 (Competition)
Goeteborg International Film Festival, 2008
Cleveland International Film Festival, 2008
Portland International Film Festival, 2008
Selected for "Picture Europe! The Best of European Cinema" in Munich, 2008
FEBIOFEST 2008, Prague International Film Festival, 2008
Verzaubert Ιnternational Queer Film Festival, Germany, 2008
German-Turkish Film Festival, Nuernberg 2008
Tetouan International Mediterranean Film Festival, 2008 (Competition)
Selected for "Picture Europe! The Best of European cinema" in Madrid, 2008
Flying Broom International Women's Film Festival, 2008
Neisse Film Festival, 2008 (Competition)
Napoli Film Festival, 2008 (Competition)
Βucharest International Film Festival, 2008
Cinematheque de Toulouse (L'Europe dans tous ses états), 2008
Festival "Les Rendez-vous de l' histoire" in Blois, France, 2008
New York Greek Film Festival, 2008
Festival Cinéma Méditerranéen de Bruxelles, 2008
Trieste Film Festival, 2009


SYNOPSIS

The film is based upon true events. A handsome young Albanian dreaming of a future as a rock star in Greece finds himself hustling and killing a client instead in Angeliki Antoniou’s assured drama Eduart. When thrown in jail on unrelated charges upon his return to Albania, he has all the time in the world to contemplate his actions and come to his senses, with a German doctor acting as the Svidrigailov to Eduart’s Raskolnikov. Rather than as a simple redemption drama, however, the true interest of Eduart lies in the way it offers an Albanian immigrant’s point of view as presented through Greek eyes, with the Stockholm syndrome and Freudian and ancient Greek definitions of domination, exploitation and foreignness playing out in the background. The Greek-German co-production was named the Best Greek Film at the 2006 Thessaloniki Film Festival.
Though some of the imagery in Eduart is crude and according to simple and ancient mechanisms (Eduart as an immigrant hustler kills his john before satisfying him, then is sodomized himself in jail – an eye for an eye), Antoniou’s direction is restrained throughout, with the film’s matter-of-fact directness helping to ground this story as much in reality as in the overly familiar patterns of redemption stories.

After Constantine Giannaris directed Omiros (Hostage) in 2005, a true story of a bus hijacking in northern Greece staged by an Albanian immigrant who -- at least in the film -- was a very handsome man, director Angeliki Antoniou films another story of an Albanian immigrant gone wrong in Greece that is again fact-based and headlined by an extremely handsome lead: Kosovar actor Eshref Durmishi. Whether all Albanian immigrants have lucky genes or being sexy is just a prerequisite for a role in a film is never really clear, but in both these harrowing stories the relatively ordered Greek society is upended by exotic immigrants who would like to dominate Greek society but in their desperation ruin their dreams and destinies.
Directed by Angeliki Antoniou, the film won 11 awards at Thessaloniki 2006 Film Festival and being nominated at Moscow International Film Festival.
Is Greek society still as xenophobe as 2500 years ago, and do the Greeks, at the same time, secretly still long to be dominated by those luscious and decadent foreigners? If the country’s cinematic output is anything to go by, the answer is a resounding "yes," with the foreigners initially paying the price for the contradiction between these two extreme desires and the Greek population having to suffer at their hands when the foreigners are almost forced into crime. If Freud were still alive today and interested in film, he would have had a field day analysing the Greek macho posturing that seems to hide strong masochist tendencies.

Written by Boyd van Hoeij

Συνδέσεις Λήψης-Download Links:

http://rapidshare.com/files/59084717/eduELi.part1.rar
http://rapidshare.com/files/59079085/eduELi.part2.rar
http://rapidshare.com/files/59082145/eduELi.part3.rar
http://rapidshare.com/files/59076331/eduELi.part4.rar
http://rapidshare.com/files/59075589/eduELi.part5.rar
http://rapidshare.com/files/59077860/eduELi.part6.rar
http://rapidshare.com/files/59072830/eduELi.part7.rar
http://rapidshare.com/files/59071788/eduELi.part8.rar

4 σχόλια:

  1. Καλή σου μέρα,
    απ' όσα διαβάζω ο πρωταγωνιστής παρουσιάζεται ηρωοποιημένος και απόξενος άρα διαφορετικός, κατά συνέπεια εμποδίζει τη διάκριση της φάρσας με την πραγματικότητα στην ταινία, που θα έκαμε την καθημερινή ζωή λυρική και τέχνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το γεγονός ότι είναι Αλβανός, τον κάνει απόξενο και διαφορετικό από πρώτο χέρι, και το ίδιο γεγονός (ότι είναι Αλβανός)ταυτόχρονα τον ηρωοποιεί.Επομένως, η εθνικότητα του, τον προσδιορίζει να τον αντιμετωπίζουμε μέσα από αυτά τα δύο άκρα. Ηρωοποιημένος ρατσισμός ίσως;

    ΑπάντησηΔιαγραφή