ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Κυριακή, 29 Νοεμβρίου 2009

Η Ιερά Πατριαρχική Μονή Οσίου Σάββα Αλεξανδρείας - The Monastery of Saint Savvas the Sanctified in Alexandria

Η Ιερά Πατριαρχική Μονή Οσίου Σάββα Αλεξανδρείας και συγκεκριμένα το Καθολικό της, πριν γίνει χώρος εκκλησιαστικός, ήταν ναός αφιερωμένος στον θεό Μίθρα ή σύμφωνα με άλλες μαρτυρίες στον θεό Απόλλωνα. Καθιερώθηκε ως χριστιανικός ναός, αφιερωμένος στους Αγίους Αποστόλους ή στον Απόστολο και Ευαγγελιστή Μάρκο περί τα έτη 318-320, όταν στην Αίγυπτο με αυτοκρατορική άδεια του Μ. Κωνσταντίνου ιδρύθηκαν 40 χριστιανικοί ναοί.
Περί το έτος 536, μετά την απόσχιση των Αιγυπτίων χριστιανών (κοπτών) από την Αλεξανδρινή Εκκλησία και τη δημιουργία της Κοπτικής Εκκλησίας, η Μονή αποτέλεσε την έδρα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας.
Στα μέσα του 7ου αιώνα, η Μονή καταστράφηκε από σεισμό και με τη χορηγία πλούσιου Αλεξανδρινού χριστιανού ανοικοδομήθηκε με το όνομα Σάββας προς τιμήν του οσίου Σάββα, ο οποίος έζησε στην Αλεξάνδρεια πριν μεταβεί στα Ιεροσόλυμα.
Κατά την αραβική κατάκτηση της Αιγύπτου, η Μονή πυρπολήθηκε και ανακαινίσθηκε περί το 889 επί Πατριάρχου Αλεξανδρείας Μιχαήλ με τη μεσολάβηση του αυτοκράτορα Λέοντα Δ΄ του Σοφού προς τον χαλίφη Ελ Μουτάμεζ. Ανακαινίσθηκε εκ νέου από τον άγιο Πατριάρχη Ιωακείμ τον Πάνυ (1487-1567). Επίσης, μετά την πυρπόληση του έτους 1652 και την απώλεια όλων των μοναχών που ενταφιάσθηκαν στα ερείπιά της, η Μονή ανοικοδομήθηκε εκ νέου το 1676 από τον Πατριάρχη Παΐσιο (1657-1677).
Κατά τη γαλλική κατοχή, ο Ναπολέων εξέδωσε διαταγή κατεδαφίσεως της Μονής λόγω στρατιωτικών προτεραιοτήτων – διαταγή η οποία ανεκλήθη μετά από επίμονη αντίσταση και ενέργειες του πατριάρχου Παρθενίου Β΄ Παγκώστα (1788-1805).
Η Μονή ανακαινίσθηκε και πάλι το έτος 1875 από τον πατριάρχη Σωφρόνιο Δ΄ (1870-1899) με τη γενναία χορηγία του εθνικού ευεργέτου Γεωργίου Αβέρωφ. Μικρές ανακαινίσεις έγιναν επί πατριαρχών Φωτίου (1900-1925) και Χριστοφόρου Β΄ (1939-1967). Ο κίνδυνος κατάρρευσης του συγκροτήματος οδήγησε τον πατριάρχη Νικόλαο ΣΤ΄ (1968-1986) στην απόφαση της κατεδάφισής του, πλην του ναού, και στην ανέγερση της Μονής εκ νέου. Τελευταία ανακαίνιση πραγματοποιήθηκε από τον μακαριστό Πατριάρχη Πέτρο Ζ΄ (1997-2004) κατά τα πρώτα έτη της πατριαρχίας του.
Κατά την ιστορική της διαδρομή, η Μονή εκτός από Πατριαρχική Καθέδρα διετέλεσε και κοιμητήριο πατριαρχών, κληρικών, μοναχών, ορθοδόξων και αλλοδαπών χριστιανών, πτωχοκομείο, νοσοκομείο, υγειονομείο, σχολείο, λοιμοκαθαρτήριο, ξενώνας και άσυλο.
Σήμερα, στην Ιερά Πατριαρχική Μονή, ο πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος Β΄, συνεχίζοντας την παράδοση του προκατόχου του Μελετίου Πήγα (1590-1601), του ιδρυτή του πρώτου, μετά την αραβική κατάκτηση, χριστιανικού εκπαιδευτηρίου της Αλεξανδρείας στους χώρους του μοναστηριού, επανίδρυσε και λειτουργεί την Πατριαρχική Σχολή Αλεξανδρείας “Αθανάσιος ο Μέγας”, που αποτελεί εκπαιδευτικό ίδρυμα τριετούς φοίτησης, γεωπονικής, νοσηλευτικής και θεολογικής κατευθύνσεως, αναγνωρισμένο από το αιγυπτιακό και το ελληνικό κράτος, στο οποίο φοιτούν αφρικανοί νέοι, προκειμένου να στελεχώσουν το Παλαίφατο Πατριαρχείο στις χώρες καταγωγής τους.


The Monastery of Saint Savvas the Sanctified in Alexandria and specifically the central church, before it became a Christian house of prayer, was dedicated to the god Mithra or, according to other witness, to the god Apollo. It was established as a Christian church, dedicated to the Holy Apostles or to the Apostle and Evangelist Mark around 318-320, when 40 Christian churches were established in Egypt by Imperial permission of Constantine the Great. During the next few years cells began being built and the settlement of monks around the church began too. Following the break away of the Christians of Egypt (copts) from the Alexandrian Church and the creation of the Coptic Church, the Monastery became the Seat of the Orthodox Patriarch of Alexandria (circa 536).
Around the mid 7th century, the Monastery was destroyed by an earthquake and was rebuilt by sponsorship from a wealthy Alexandrian Christian named Savvas in honour of St Savva. The late Archbishop of Athens and university lecturer Chrysostomos Papadopoulos mentions that the monastery was dedicated to St Savvas the Sanctified (+532) because the saint lived in Alexandria before he requested the quiet of the monastery he established in Jerusalem.
During the Arab occupation of Egypt, the monastery was set alight and was renovated around 889 at the time of Patriarch Michael of Alexandria by the intercession of Emperor Leon IV the Wise to Khalif el Moutamez. It was renovated from scratch by Patriarch Ioakeim Panis (1487-1567). The monastery was rebuilt (1676) by Patriarch Paisios (1657-1677) following a fire in 1652 and the loss of all the monks who were buried under its ruins.
During the French occupation, Napoleon ordered its destruction because of military priority which was then recalled following strong resistance by Patriarch Parthenios II Pancosta (1788-1805).
The monastery was also renovated in 1875 by Patriarch Sophronios IV (1870-1899) through generous sponsorship by the national benefactor George Averof. Limited renovations were made by Patriarchs Fotios (1900-1925) and Christoforos II (1939-1967). The risk of collapse led Patriarch Nicholas VI (1968-1986) to the decision to demolish the building, except from the church and the building of a new monastery. The last renovations were done by the late Patriarch Petros VII (1997-2004) during the first years of his tenure as Patriarch.
During its historic course, the monastery, apart from the Patriarchal Seat was also a cemetery for Patriarchs, clergy, monks, Orthodox and other Christians, a home for the poor, a hospital, clinic, school, quarantine center, hostel and refuge.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου