ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Τρίτη, 2 Μαρτίου 2010

Η Ελληνoρθόδοξη Μονή Αγίου Ιακώβου του Πέρση στο χωριό Ντέντε του Λιβάνου - The Greek Orthodox Monastery of Saint Jacob the Persian in Deddeh, Lebanon

Το αρχαίο αυτό ελληνορθόδοξο γυναικείο μοναστήρι το οποίο είναι αφιερωμένο στον Άγιο Ιάκωβο τον Πέρση (Ντάιρ Μαρ Γιαγκούμπ στ΄αραβικά) βρίσκεται στο χωριό Ντέντε (Deddeh) στην περιοχή Ελ Κούρα του Λιβάνου. Το μοναστήρι είναι χτισμένο πάνω ψηλά σ' ένα οροπέδιο στο βόρειο άκρο του χωριού και έχει θέα προς την ακτή της πόλης της Τρίπολης που βρίσκεται περίπου επτά χιλιόμετρα μακριά. Επί του παρόντος διαμένουν 29 μοναχές στο μοναστήρι και ηγουμένη είναι η Γερόντισσα Φεβρωνία. Εκτιμάται ότι η Μονή του Αγίου Ιακώβου είναι πάνω από 800 ετών, αν και ιστορικές έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η κατασκευή του επεκτάθηκε σε διάφορες ιστορικές περιόδους, όπως αποδεικνύεται από τους τοίχους των κτιρίων, τη κατασκευή φράγματος, τη κατασκευή των οροφών, το πάχος των τοίχων και άλλων.

Η Μονή του Αγίου Ιακώβου του Πέρση ήταν αρχικά ανδρικό μοναστήρι, ωστόσο δεν υπάρχουν διασωθέντα έγγραφα ή χειρόγραφα στο μοναστήρι για να μπορεί να χρονολογηθεί η εποχή της ακριβής του δημιουργίας, διότι το μοναστήρι έγινε παρανάλλωμα του πυρώς αρκετές φορές στην ιστορία του, το οποίο κατέστρεψε πολλές εικόνες, βιβλία και χειρόγραφα που θα μπορούσαν να χρονολογήσουν την εποχή της ίδρυσής του. Στην ασάφεια αυτής της ιστορίας συνέβαλε επίσης η πλήρης αποτέφρωση της οικίας του Αρχιεπισκόπου στην Τρίπολη κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου του Λιβάνου. Σύμφωνα με το ρώσο μοναχό και περιηγητή Βασίλη Μπάρσκυ, ο οποίος επισκέφθηκε το μοναστήρι κατά το έτος 1600, τα κτίρια του μοναστηριού ήταν συγκεντρωμένα γύρω από την εκκλησία, τα οποία περιλάμβαναν καμιά δωδεκαριά κελιά, μια τραπεζαρία που προστέθηκε για τους ταξιδιώτες, καθώς και άλλα κτίρια. Το 1620, ένας Κύπριος με το όνομα Ζαχαρίας ζούσε στο μοναστήρι και ήταν και ηγούμενος τoυ. Διορίστηκε από τον Πατριάρχη Ιγνάτιο ΙΙΙ (1619 με 1634), μαζί με πέντε ή έξι μοναχούς. Ο επίσημος ιστορικός της Αποστολικής Εκκλησίας της Αντιοχείας, Δρ Asad Rustum στο βιβλίο του «Η εκκλησία της Μεγάλης Πόλης του Θεού Αντιοχείας» (Μέρος III. Σελίδα 50), αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια περιοδείας του κατά το έτος 1648, ο Πατριάρχης Μακάριος επισκέφθηκε το μοναστήρι και αναφέρει τα εξής: «Την εικοστή του ίδιου μήνα (Νοεμβρίου;) έφθασε στο μοναστήρι του Αγίου Ιακώβου από την Ιερουσαλήμ και εισήλθε στην εκκλησία (της μονής) την ημέρα της γιορτής της Παναγίας».Σε επιστολή που απεστάλη από τον Επίσκοπο της Τρίπολης Σωφρόνιο στον Πατριάρχη Αντιοχείας, στις 29 Απριλίου το 1864, αναφέρεται ότι το μοναστήρι ήταν ακόμη κατοικημένο εκείνη την εποχή, και ότι ο στρατός είχε έρθει στο μοναστήρι και ότι οι οι στρατιώτες επιτέθηκαν στους μοναχούς για να πάρουν ότι έχει αξία, και όταν ο ηγούμενος αρνήθηκε να παραδώσει αυτά που ο Θεός του είχε αναθέσει, τον κτύπησαν σοβαρά, και ως εκ τούτου έχασε την όρασή του και ένα από τα χέρια του.

Λίγο μετά τα γεγονότα που αναφέρονται πιο πάνω, και ενδεχομένως γι' αυτό το λόγο, το μοναστήρι του Αγίου Ιακώβου του Πέρση εγκαταλείφθηκε. Ως αποτέλεσμα, το μοναστήρι και οι εγκαταστάσεις του είχαν αφεθεί σε λεηλασίες και κλοπές με τη συνέπεια να χάσει τις περισσότερες από τις αρχαίες εικόνες του. Με τον καιρό, τα κτίρια του έγιναν ερείπια από τις καταστροφές. Το 1956 το μοναστήρι κατοικήθηκε και πάλι, αυτή τη φορά από μοναχές, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση της πρώτης τους ηγουμένης, Ειρήνης, αφιέρωσαν πολλά χρόνια για την επισκευή και την αποκατάσταση του. Το 2008, και μετά από μια ασθένεια που άφησε την ηγουμένη Ειρήνη ανάπηρη, οι μοναχές επέλαξαν τη μοναχή Φεβρωνία ως τη νέα τους Γερόντισσα .


The ancient Greek Orthodox women's monastery dedicated to Saint Jacob the Persian (Deir Mar Yacoub) is situated at the village of Deddeh in the district of El koura in Lebanon. The monastery is built high up on a plateau at the northern edge of the village and overlooks at the coast of the city of Tripoli which is Located about seven kilometers away. There are currently 29 nuns residing at the monastery and its Abbess is Gerontissa (Eldress) Fevronia. The Monastery of Saint Jacob is estimated to be over 800 years old although historical investigations confirm that its construction expanded over different historical periods, as evidenced by the walls of the buildings, dam construction, roof construction, the thickness of the walls and more.

The Monastery of Saint Jacob the Persian was originally a men's monastery, however there are no documents or manuscripts surviving in the monastery that can be dated from the time of its precise emergence because the monastery caught fire several times in its history, which destroyed many icons, books and manuscripts that could have been dated to the time of its foundation. Adding to the ambiguity of this history is the complete burning down of the Archbishop's Home in Tripoli during the Lebanese civil war. According to the Russian Monk traveler Vasily Barsky, who visited the monastery around the year 1600, the monastery buildings were clustered around the church which included a dozen cells and a dining room added for travelers as well as other buildings.
In 1620, a Cypriot by the name Zacharias was living in the monastery and was its Abbot. He was appointed by Patriarch Ignatius III (1619 to 1634) along with five or six monks. The official historian of the Apostolic Church of Antioch, Dr. Asad Rustum in his book " The Church of the Great City of God Antioch" (Part III. Page 50), mentions that during a tour in the year 1648, Patriarch Makarios visited the monastery and he states as follows: "In the twentieth of the same month (November?) he arrived to the monastery of Saint Jacob from Jerusalem and entered the church (of the monastery) on the feast day of the Virgin Mary" In a letter send by the Bishop of Tripoli Sophronius to the Patriarch of Antioch, on April 29 in 1864, it is stated that the monastery was inhabited by monks in those days too, and that the military had come to the monastery and attacked the monks in order to obtain what is of value, and when the Abbot refused to deliver what was entrusted to him by God, he was beaten severely, and as a result he lost his sight and one of his hands.

Shortly after the events mentioned above, and possibly because of them, the Monastery of Saint Jacob the Persian was abandoned. As a result, the monastery and its premises were exposed to looting and theft with the consequence of loosing most of its ancient icons. With time, the buildings themselves fell into ruins and destruction. In 1956 the monastery was once again inhabited, this time by nuns, who under the guidance of their first Eldress, Irene, spend many years repairing and restoring it. In 2008, and after an illness crippled Eldress Irene, the nuns chose nun Fevronia as their new Eldress.

2 σχόλια:

  1. Dear Noctoc,
    After we read this article we got very interested about the Monastery of St. Jacob the Persian, given the fact that we are a brotherhood of a monastery with the same Saint Patron - St. Jacob the Persian. We would be pleased if you would be able to provide us with any contacts of this holy monastery, in order to get a link with it. Our monastery located in Republic of Moldova. Please fill free to contact us at www.manastirea-sireti.md, you can find there our contacts.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. This is the telephone number of the monastery of Saint Jacob the Persian in Deddeh:

    International call: 00-961-6-405176

    From Lebanon: 06- 405176

    I hope I have been of help.

    Your blessings,

    NOCTOC

    ΑπάντησηΔιαγραφή