ένα μη κερδοσκοπικό και μη εμπορικό πολιτιστικό ιστολόγιο - a non profit and a non commercialized cultural blog

Κυριακή, 22 Ιουλίου 2012

Η Παναγία της Αγάπης στο χωριό Βάβλα της επαρχίας Λάρνακας


Η εκκλησία της Παναγίας της Αγάπης βρίσκεται 3 χιλιόμετρα βόρεια του χωριού Βάβλα της επαρχίας Λάρνακας στην όχθη του ποταμού του Αγίου Μηνά, που διασχίζει το χωριό. Είναι η μόνη εκκλησία που υπάρχει στην Κύπρο, αλλά και σε όλο τον κόσμο με αυτή την ονομασία.


Πίσω από την Αγία Τράπεζα στην Παναγία της Αγάπης υπάρχει ένα μάρμαρο, κάτω από το οποίο βρίσκεται το ιερό χώμα της Παναγίας. Σύμφωνα με την παράδοση, ο άντρας ή η γυναίκα που επιθυμεί να προκαλέσει αισθήματα αγάπης στο πρόσωπο για το οποίο ενδιαφέρεται, θα πρέπει να πάρει μικρή ποσότητα χώματος από τον εν λόγο χώρο. Το χώμα πρέπει να το ρίξει κρυφά στο νερό ή τον καφέ που θα πιει το πρόσωπο αυτό και τότε θα αισθανθεί αιώνια αγάπη για το πρόσωπο που του το έδωσε.


Η Παναγία της Αγάπης κτίστηκε το 1935 στη βάση ναΐσκου του 16ου αιώνα. Παρόλο που το κτίσμα είναι σχετικά καινούριο, η εικόνα της Παναγίας της Αγάπης ζωγραφίστηκε τον 16ο αιώνα. Η εικόνα της Παναγίας της Αγάπης κλάπηκε πριν 75 περίπου χρόνια από άγνωστους ιερόσυλους κλέφτες, που θέλησαν να τη φυγαδεύσουν στο εξωτερικό. Μετά από θαυματουργική παρέμβαση της Παναγίας, οι ιερόσυλοι αποφάσισαν να μην προχωρήσουν στα ανίερα σχέδια τους. Έτσι, ένα βράδυ αποφάσισαν να την επιστρέψουν, τοποθετώντας την έξω από την πόρτα της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου που είναι η κύρια εκκλησία του χωριού. Αφού κτύπησαν την καμπάνα, εξαφανίστηκαν. Οι Βαβλίτες που άκουσαν τις κωδονοκρουσίες και έτρεξαν μέσα στη νύχτα, είδαν την κλεμμένη εικόνα έξω από την εκκλησία. Με ανακούφιση και ευλάβεια την πήραν και την επανατοποθέτησαν στη θέση της εντός της εκκλησίας. Διάφορες ιστορίες λένε πως η ίδια η Παναγία δεν ήθελε να μετακινηθεί, έτσι φρόντισε να επιστρέψει η εικόνα της στην εκκλησία, όπου ανήκει αποκλειστικά.

Το ξωκκλήσι προσελκύει πλήθος ερωτευμένων ζευγαριών προς επιβεβαίωση και επισφράγιση της μεταξύ τους αγάπης.

Η Μονή της Παναγίας Μακεδονίτισσας στη Λευκωσία


Το μοναστήρι της Παναγίας Μακεδονίτισσας βρίσκεται περί το 6χμ. δυτικά της πρωτεύουσας Λευκωσίας και από την επωνυμία του έχει ονομαστεί Μεκεδονίτισσα και η γύρω περιοχή που έχει κατοικηθεί κατά τα τελευταία χρόνια. Η ονομασία Μεκεδονίτισσα αποτελεί επωνυμία της Παναγίας που για την προέλευσή της υπάρχουν διάφορες εκδοχές: α) ότι προήλθε από το όνομα του επισκόπου Ταμασού (ή Λευκωσίας) Μακεδόνιου· η εκδοχή όμως αυτή δεν φαίνεται πολύ πιθανή επειδή το μοναστήρι δεν είναι τόσο παλαιό όσο ο επίσκοπος και επειδή δεν θεωρείται λογικό ένας επίσκοπος να δώσει το όνομά του στην Παναγία, β) ότι προήλθε από το ότι το μοναστήρι ιδρύθηκε από Μακεδόνες μοναχούς που ήλθαν στην Κύπρο κατά την περίοδο τους Τουρκοκρατίας, γ) ότι προήλθε από το φυτό μακεδονήσιον (ή μακεδονήσιν και ματζηνοΐσιν), τον γνωστό μαϊντανό. Η τρίτη εκδοχή φαίνεται και η πιο πιθανή, γιατί αφενός δεν έχουμε αποδείξεις σχέσεων του μοναστηριού με Μακεδόνες και αφετέρου έχουμε στην Κύπρο αρκετές άλλες περιπτώσεις επωνυμιών της Παναγίας προερχομένων από φυτά (Παλλουριώτισσα, Κρομμυδκιώτισσα, Αμπελιώτισσα κλπ.).

Είναι άγνωστο πότε και από ποιους είχε ιδρυθεί το μοναστήρι. Οι αρχαιότερες περί αυτού αναφορές είναι της περιόδου της Τουρκοκρατίας, αλλά εκφράζεται η βεβαιότητα ότι τούτο ήταν ιδρυμένο ήδη πριν από την τουρκική κατάκτηση της Κύπρου το 1570-71, επειδή νύξη της ονομασίας του απαντάται σε καταλόγους της περιόδου της Ενετοκρατίας.

Μια πρώτη αναφορά για το μοναστήρι απαντάται σε έγγραφο του αρχιεπισκόπου Κύπρου Γερμανού, ημερομηνίας 15 Οκτωβρίου του 1705, που αποτελεί πράξη αγοραπωλησίας: ο αρχιεπίσκοπος Γερμανός είχε πωλήσει υποστατικό, δεξαμενή και πηγή νερού και κτήματα στον τότε ηγούμενο της Μεκεδονίτισσας ονόματι παπά - Γεράσιμον έναντι του ποσού των 80 γροσιών. Το ίδιο έγγραφο καθορίζει και τις σχέσεις της Μακεδονίτισσας με το γειτονικό μοναστήρι του Αρχαγγέλου, σχετικά με τη χρησιμοποίηση του νερού. Ο καθορισμός αυτός της ειδικής σχέσεως των δυο μοναστηριών, φανερώνει ότι υπήρχε προγενέστερη - και μακρά ίσως - διαφορά τους, συνεπώς η Μακεδονίτισσα υφίστατο ήδη αρκετά πριν από το 1705.


Ο G. Jeggery, καθώς και ο R. Gunnis θεωρούν ότι το μοναστήρι της Μακεδονίτισσας είχε ιδρυθεί από τον αρχιεπίσκοπο Χρύσανθο το 1798. Προφανώς και οι δυο παρεξήγησαν την πραγματικότητα ότι από τον Χρύσανθο δεν έγινε ίδρυση του μοναστηριού αλλά εκτεταμένη ανακαίνισή του και ανοικοδόμηση κατά το 1791, σύμφωνα και προς το μακρό κατάλογο των ανοικοδομήσεων και ανακαινίσεων του Χρυσάνθου από τον κτηματολογικό Κώδικα της Αρχιεπισκοπής.

Το μοναστήρι αναφέρει, χωρίς και να το περιγράφει, ο Ρώσος μοναχός Βασίλειος Μπάρσκυ (1735), ως ένα από τα μικρά μοναστήρια με δυο - τρεις μοναχούς που βρίσκονται γύρω από την πόλη της Λευκωσίας. Επίσης ο αρχιμανδρίτης Κυπριανός (1788) περιλαμβάνει τη Μακεδονίτισσα στον κατάλογο των μοναστηριών των ευρισκομένων στην αρχιεπισκοπική περιφέρεια.

Το μοναστήρι δεν φαίνεται να είχε γνωρίσει ιδιαίτερη ακμή. Κατά τα τέλη του 18ου αιώνα ήταν σχεδόν έρημο και η αναβίωσή του οφείλεται στην επέμβαση του αρχιεπισκόπου Χρυσάνθου που το ξανάκτισε, αναθέτοντας το έργο αυτό στον αρχιδιάκονο Παγκράτιον και τον διάκονο Πανάρετον, που κατόρθωσαν σε σχετικά σύντομο χρόνο να αποκαταστήσουν το μοναστήρι στην πρώτην ευκατάστατον τάξιν. Συνεισφέροντας και προσωπικά οι ίδιοι, οι δυο αυτοί ιερωμένοι πάντα κατηρτίσαντο προς ευκοσμίαν, όπως μαρτυρεί σωζόμενη επιγραφή. Μετά την ανοικοδόμηση, ο αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος εκχώρησε «διά βίου» στους Παγκράτιον και Πανάρετον το μοναστήρι, με συνοδική απόφαση ημερομηνίας 2.7.1796, που όριζε μεταξύ άλλων ότι θα είχαν και την εξουσία να διοικούν μέχρι 8 καλογήρους.

Κάτω από εικόνα της Παναγίας, εντοιχισμένη στον νότιο τοίχο του ναού, υπάρχει παλαιό σχέδιο που απεικονίζει το μοναστήρι όπως ήταν μετά την ανοικοδόμησή του που τέλειωσε, όπως φαίνεται, το 1796. Σύμφωνα προς αυτό, στο κέντρο του συμπλέγματος των κτιρίων βρισκόταν η μικρή εκκλησία και ολόγυρα τα λοιπά μοναστηριακά οικοδομήματα.


Άλλος γνωστός ηγούμενος της Μεκεδονίτισσας («επιστάτης», όπως αναφέρεται), ήταν ο ιερομόναχος Χρύσανθος, σύγχρονος του εθνομάρτυρα αρχιεπισκόπου Κυπριανού. Ο τελευταίος είχε επίσης δείξει ενδιαφέρον για το μοναστήρι και σ' αυτόν οφείλεται η αργυροχρύσωση της εικόνας της Παναγίας στο εικονοστάσιο, που έγινε το 1815.

Το μοναστήρι φαίνεται ότι είχε πληγεί σκληρά από τα τραγικά γεγονότα του 1821 και τους διωγμούς εκ μέρος των Τούρκων, γιατί στη συνέχεια αντιμετώπισε προβλήματα επιβιώσεως και δημιούργησε πολλά χρέη. Ο αρχιεπίσκοπος Μακάριος Α' ανέθεσε τότε (1.3.1857) τη διεύθυνση και διαχείριση του μοναστηριού στον ιεροδιάκονο Μακάριον, για 10 χρόνια, υπό όρους που σώζονται στο σχετικό έγγραφο.

Μια τελευταία υπάρχουσα πληροφορία για το μοναστήρι της Μακεδονίτισσας ανάγεται στα 1887. Πρόκειται για αναφορά στον Κτηματολογικόν Κώδικα της Αρχιεπισκοπής σχετική με καθορισμό διαφιλονικούμενων ορίων κτημάτων μεταξύ της Μεκεδονίτισσας και του Αγίου Προκοπίου (μετοχίου του Κύκκου). Στη συνέχεια το μοναστήρι της Μακεδονίτισσας διαλύθηκε και περιήλθε πάλι στην κατοχή της Αρχιεπισκοπής που το ενοικίασε σε ιδιώτες.

Σήμερα σώζεται ο μικρός ναός του μοναστηριού, που λειτουργεί ως εκκλησία. Ο γύρω χώρος δεν θυμίζει τίποτε από τη μορφή που είχε μετά την ανοικοδόμηση των τελών του 18ου αιώνα. Για χρόνια λειτουργεί εκεί εστιατόριο.

Τα πλέον ενδιαφέροντα κειμήλια στον ναό είναι η παλαιά εικόνα της Παναγίας (πιθανώς του 16ου αιώνα) που αργυροχρυσώθηκε το 1815 από τον αρχιεπίσκοπο Κυπριανό και δεύτερη εικόνα, επί μαρμάρου, στην κόγχη του νοτίου τοίχου του ναού, ζωγραφισμένη από τον Ιωάννη Κορνάρο το 1796. Ενδιαφέρουσα είναι και φορητή εικόνα του αγίου Παντελεήμονος, που χρονολογείται στον 17ο αιώνα.

Πηγή: Μεγάλη Κυπριακή Εγκυκλοπαίδεια
Μεταφέρθηκε στο διαδίκτυο από NOCTOC


Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2012

Η Μονή της Παναγίας Σφαλαγγιώτισσας στον Άγιο Αθανάσιο Λεμεσού - The Monastery of Panagia Sfalangiotissa at Agios Athanasios, Limassol


Το μικρό γυναικείο (αρχικά ήταν ανδρικό) μοναστήρι της Παναγίας Σφαλαγγιώτισσας (Σφαλαντζιώτισσας) βρίσκεται περί τα 5 χιλιόμετρα βόρεια του προαστίου Άγιος Αθανάσιος της Λεμεσού. Είναι άγνωστος ο χρόνος ίδρυσης του, όπως άγνωστη είναι και η ιστορία του μικρού αυτού μοναστηριού. Γνωρίζουμε όμως ότι υφίστατο κατά τον 18ο αιώνα, αφού περιέρχεται στον κατάλογο των μοναστηριών που παραθέτει στην Ιστορία του ο αρχιμανδρίτης Κυπριανός (Βενετία 1788). Επίσης, στον Κώδικα Α' της επισκοπής Κιτίου (σ. 10), με ημερομηνία 4 Σεπτεμβρίου 1727, γίνεται αναφορά και στον τότε ηγούμενο της Σφαλαντζιώτισσας τον παπά κυρ Γεράσιμον. Ο παπά Γεράσιμος είναι ο μόνος γνωστός ηγούμενος του μοναστηριού αυτού, το οποίο δεν αναφέρει ο Βασίλειος Μπάρσκυ. Τόσο ο G. Jeffery (1918) όσο και ο R. Gunnis (1936) αναφέρουν το μοναστήρι γράφοντας και οι δυο ότι δεν παρουσιάζει κανένα ενδιαφέρον. Ο δεύτερος σημειώνει και την ύπαρξη φορητής εικόνας της Παναγίας Σφαλαντζιώτισσας, που όμως μεταφέρθηκε στη μητρόπολη Λεμεσού.
Επιστεύετο ότι η εικόνα αυτή ήταν θαυματουργή, κι ότι είχε τη δύναμη να θεραπεύει τα κεντρίσματα από το σφαλάντζιν (φαλάγγιον), έντομο του οποίου το τσίμπημα είναι οδυνηρότατο και μπορεί να επιφέρει ακόμη και τον θάνατο. Γι' αυτό, εξάλλου, και η Παναγία φέρει εδώ το επίθετο Σφαλαντζιώτισσα, που απετέλεσε και ονομασία του μοναστηριού.
Το μοναστήρι συντηρήθηκε, ενώ κτίστηκαν και νέα μοναστηριακά οικοδομήματα και επαναλειτούργησε ως γυναικείο από το 1976. Σήμερα διαβιούν σ' αυτό 18 μοναχές.

Η μονή εορτάζει στις 21 Νοεμβρίου.


The small female (originally male) Monastery of Panagia (Virgin Mary) Sfalangiotissa (Sfalantziotissa) is located approximately 5 km north of the suburb of Saint Athanasios in Limassol.
The date of its establishment is unknown as is the history of this small monastery. However, we know that it existed during the 18th century, since it is included in the list of monasteries which are mentioned in the History of Archimandrite Kyprianos (Venice 1788). Also, in the Code A of the Bishopric of Kition (p. 10), dated September 4, 1727, there is a reference to the then abbot of the monastery, priest Gerasimos. Father Gerasimos is the only known abbot of this monastery which is not mentioned by Basil Barsky. Both G. Jeffery (1918) and R. Gunnis (1936) reported the monastery and both wrote that it was of no interest. R. Gunnis notes the existence of portable icon of the Virgin Mary Sfalantziotissa, which however it was moved to the Bishopric of Limassol.
It was believed that this icon was miraculous, and that it had the power to heal spurs from sfalantzin (Dasylabris maura), an insect whose sting is very painful and can even cause death. This is therefore why the Virgin bears here the epithet Sfalantziotissa (from the name of the insect called sfalantzin), which also became the name of the monastery.
The monastery was restored, new monastic buildings were build, and reopened as a female Monastery since 1976.
Today there are 18 nuns living there.

The monastery celebrates on the 21st of November.

Τετάρτη, 18 Ιουλίου 2012

Κύπρος 1974 - Κύπρος 2012: 38 χρόνια μετά το συμβάν


Η ΜΟΝΑΞΙΑ


Η μοναξιά σου αποκαλύπτει τις κρυφές πληγές
φωταγωγεί τις σκοτεινές λιποψυχίες σου
για να φανούν αδρές στα ολάνοιχτά σου μάτια
καθώς οι προβολείς φωταγωγούνε τις προθήκες τα Χριστούγεννα.

Μετράς τις πράξεις σου με πήχυ επιείκειας,
τρέμεις πολύ της ενοχής το παγωμένο πρόσωπο,
εκπλήττεσαι που δόθηκες αλόγιστα σε υποχωρήσεις
χωρίς το ξίφος της επιβολής στη φοβισμένη οσφύ σου.

Αν κάτι βρεις το ευγενικό, με το μισό χαμόγελό του,
τινάζεσαι ψηλά σαν ελατήριο και προσπαθείς
κάπου να κρατηθείς· μα νιώθεις σε λιγάκι
το μάταιο της απόπειρας σα συννεφιά χωρίς βροχή

Η μοναξιά κυλάει στις φλέβες σαν εχθροπραξία,
σε ξεσκονίζει απ΄το χρυσάφι της ψευδαίσθησης,
τσαλαπατά το προσωπείο και σε γυμνώνει
με παγερές χειρονομίες.


ΟΙ ΝΥΧΤΕΣ


Οι νύχτες είναι πιο μεγάλες από το βάρος των προφητειών:
Στενάζουν κάτω απ' το φορτίο τους. Ζητάνε ενόχους
που κοιτάνε απ΄τα παράθυρα το θύμα τους, μετράνε
τη σοβαρότητα των γεγονότων μ' ένα μάτι σκυθρωπό.

Ανοίγεις ξαφνικά μια τρύπα μέσα στο σκοτάδι
κι' εκπληκτικό εμφανίζεται το παρελθόν μ' ένα μανδύα
φεγγάρια κι' άσπρα λαμπερά που θέλει να σου δείξει
του φοβερού παρόντος τη μεγάλη πτώση.

Στην ευτυχία ξεχάσαμε το βλέμμα των θεών,
υπερτιμήσαμε της μοίρας μας τα πλούσια δώρα.
Και τώρα νηστικοί κοιτάμε τους παλιούς καρπούς
ανύποπτοι ίσως για το μέλλον το πικρό μας.

Άλλο να κλαις το παρελθόν με μνήμη οξεία
καθώς το γένι αγίου. Πολύ άλλο να προβλέπεις
το κατερχόμενο κακό που ιστορούνε οι προφητείες
ανδρών μελετημένων και παθόντων.

Η κουκουβάγια μέσα στον πυκνό κήπο
με πόνο καταγράφει το επερχόμενο
κι' αν τρέμεις τώρα στην αναμονή δεν είναι τούτο
αντιμετώπιση. Θέλει ήθος κι' αντρειωσύνη η πρόληψη.

Κι' η νύχτα προχωρεί με το βαρύ φορτίο της
ανάμεσα στο πιο αδυσώπητο σκοτάδι,
τη συνοδεύει ο χρόνος με βαρύθυμη ματιά
σαν τα παλιά ρολόγια στις χαμένες σάλες.

Κύπρος Χρυσάνθης
Μετά το Συμβάν
Λυρικός Λόγος Β'
Η Συμβολή της Κύπρου στην Νεοελληνική Λογοτεχνία
Λευκωσία, 1990


Σάββατο, 14 Ιουλίου 2012

1974 ήρθαν οι βάρβαροι στην Κύπρο


«1974 ΗΡΘΑΝ ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ»


οι εκτοπισμένοι
το τελευταίο της γράμμα μου έλεγε για τα παιδιά πως μεγαλώνουν ήρεμα σε
ατμόσφαιρα λαμπρή χωρίς στερήσεις και τραυματισμούς πως έχουν όνειρα ξεκάθαρα
σαν ήλιος αττικός αυτό πολύ με καθησύχασε
τρέμω να βλέπω τα χαμένα πρόσωπα που αναζητάνε τάφο μέσα στα σχολεία στα
πεζοδρόμια και στα κέντρα αναψυχής σαν τα χαμένα φύλλα στις επίσημες δεντρο-
στοιχίες της πολιτείας δεν βρίσκουν χώμα να σαπίσουν φυσικά να γίνουμε ξανά ζωή


έρωτας
είναι καιρός να τραγουδάμε για έρωτα; μας βρήκαν δίσεκτα επεισόδια κι' ο φο-
βερός χειμώνας σε τσαντήρια δίχως πάτωμα και προπαντός το πλάγιο βλέμμα της
συμπόνιας όσων έχουνε κρεβάτι και μπορούν ν' αλλάξουνε τα εσώρουχά τους
αυτά μας κοκκαλιάσαν την αφή μας ρίξανε βαρειές κουρτίνες η όρασή μας συμ-
μαζεύτικε σαν άρρωστο χαρτί στον θερινό ήλιο το αίμα μας σιωπά στις αρτηρίες
σαν ένοχο παιδί
είναι καιρός να τραγουδάμε για έρωτα σε δίσεκτες εσπέρες;


η μαυρωφορεμένη
ανοίγει το πρωί κι' απ' το κουτί του βγαίνει η μαυροφορεμένη που ζητάει το
αγνοούμενο κεφάλι του παιδιού της ντύνεται τη μεσίστια της ελπίδας τρέχει εδώ κι' ε-
κει στα σκαλοπάτια στα μηνύματα κολλάει στο ραδιόφωνο καθώς το βουλοκέρι
στους παλιούς φακέλλους
τη νύχτα ξόδεψε μπροστά στο εικονοστάσι τ' όνειρο της μίλησε με τη μαγεία-
του πρέπει νάναι τα χρυσά του μάτια κάπου και μετράν το χρόνο της επειστροφής
κοιτάζει το κρεβάτι του μυρίζει ακόμα τη μορφή του
έ δε μπορεί να χάθηκε τ' αγόρι της για πάντα ξενιτεύτηκε σε δύσκολες περιοχές
το τραίνο θα το φέρει στο σταθμό χωρίς βαλίτσες μα με τ' άνθος της ζωής και το
πικρό ψωμί της περιπέτειας

Κύπρος Χρυσάνθης

Τετάρτη, 11 Ιουλίου 2012

«Είμαστε Ακρίτες του Ελληνισμού»: Συνέντευξη με τον Ιδρυτή και Πρόεδρο του Ορθοδόξου Κόμματος του Λιβάνου - "We are the akritai of Hellenism": Interview with the Founder and President of the Orthodox Party in Lebanon

Εμαστε δώ περήφανοι γι τν λληνική καταγωγή μας. Ν μν ξεχνάτε τι χετε λληνες δελφούς δώ, στν νατολή... κα σάς γαπάμε...

Συνέντευξη με τον Ιδρυτή και Πρόεδρο του Ορθοδόξου Κόμματος του Λιβάνου,

Ροντρίγκ (Δημήτρη) Ελ Χούρι
με την Αντωνία Πατσίδου
1) Η Ελληνική Ορθόδοξη κοινότητα του Λιβάνου, απαριθμεί 3.000 Έλληνες εξ Ελλάδος. Οι ελληνόφωνες περιοχές της χώρας συγκεντρώνονται κυρίως στην πρωτεύουσα Βηρυτό, και στην Τρίπολη, στο Βόρειο Λίβανο. Δώστε μας περισσότερες λεπτομέρειες για την Ελληνική κοινότητα του Λιβάνου.
Ροντρίγκ Ελ Χούρι
Η λίστα της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας στο Λίβανο με τους 3.000 Έλληνες που ζουν στο Λίβανο, δίνει μια λανθασμένη καταμέτρηση. Ο πραγματικός αριθμός είναι περίπου 300.000 και είναι 7-8% του πληθυσμού, και η τέταρτη μεγαλύτερη κοινότητα του Λιβάνου, μετά από τους σουνίτες, Σιίτες, και Μαρωνίτες. Ο αριθμός 3.000 αντιπροσωπεύει εκείνους που έχουν την «ελληνική ιθαγένεια» από το σύγχρονο ελληνικό κράτος ... και εκείνων που ήρθαν από την Μικρά Ασία στο Λίβανο μετά το 1920. Αλλά εκείνοι που έχουν «ρίζες ελληνικές», εκείνοι που μιλούσαν κάποτε ελληνικά, εκείνοι που ονομάζονται «Ρουμ» (στην αραβική γλώσσα) είναι σήμερα περισσότερο από 300.000.
Όταν οι Άραβες κατέκτησαν τη γης μας το 634 μ.Χ., ονόμασαν τη γη μας «γη των Αλ Ρουμ (γη των Ρωμιών)» και ο πρώτος Άραβας ιστορικός "Αλ Γιακίντι (al wakidi)", από τον 8ο αιώνα,) σημείωσε ότι σε πόλη της Συρίας και του Λιβάνου, οι Άραβες εισβολείς ήταν υποχρεωμένοι να μιλούν με τους προγόνους μας (αλ-ρουμ), στην "ελληνική γλώσσα" "λούχα ρουμία". Το ίδιο και οι Τούρκοι μετά από αυτούς, ακοκαλούσαν τους Έλληνες «Ρουμ» και την ελληνική γλώσσα «ρωμαίικα».Μετά από 1400 χρόνια, αραβικής κατάκτησης ... έχουμε αραβοποιηθεί απόλυτα, αλλά κρατάμε το όνομά μας, «Ρουμ» και κρατάμε την ελληνική γλώσσα στις λειτουργίες ...Και πρέπει να ξέρετε ότι η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα, και η Ελληνική Κοινότητα των Καθολικών (Ουνίτες) έχουν τις ίδιες ρίζες ... και η Ελληνική Κοινότητα των Καθολικών αριθμεί τώρα περίπου 190.000 στο Λίβανο. Και μην ξεχνάτε ότι πολλοί Έλληνες φιλόσοφοι και οι άγιοι είναι από την Αντιόχεια. (Άγιος Χρυσόστομος, Άγιος Δαμασκηνός, ο Άγιος Ρωμανός ο Μελωδός, ....).
2) Οι Έλληνες στον Λίβανο, αν και μιλούν αραβικά κρατούν στο μυαλό τους, ότι είναι Έλληνες που αναγκάστηκαν να αποδεχθούν τον αραβισμό. Αλλά η προπαγάνδα που γίνεται από τα πολιτικά κόμματα προσπαθεί να τους πείσει ότι είναι Ορθόδοξοι Άραβες ή Σύροι, αλλά όχι Έλληνες. Τι συμβαίνει ακριβώς με αυτό το θέμα;
Ροντρίγκ Ελ Χούρι
Εμείς εξακολουθούμε να αποκαλούμε τους εαυτούς μας "Ρουμ". Στα παλιά αραβικά χειρόγραφα το όνομα «Ρουμ» στη χώρα μας σημαίνει "ελληνικός λαός", και ο όρος "λούχα ρουμία" σημαίνει "ελληνική γλώσσα". Και είμαστε εδώ, πολλούς αιώνες πριν από τους Άραβες. Ο Παπαδόπουλος, στο βιβλίο του, η ιστορία της Εκκλησίας της Αντιοχείας, λέει: «η πλειοψηφία της Εκκλησίας της Αντιοχείας ήταν Έλληνες» (σελίδα 51). Και για την αραβοποίηση , λέει στο ίδιο βιβλίο, «η δίωξη έχει ενταθεί από 773 ... Ο Χαλίφης αλ-Μανσούρ ... εμπόδιζε τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα παιδιά. Από τότε, οι Χριστιανοί, ειδικά η Ορθόδοξη Εκκλησία ήταν υποχρεωμένη να μεταφράσει τα βιβλία στα αραβικά ... και αυτό είναι που προκάλεσε την αραβοπόίηση του ελληνικού λαού "(σελίδα 570 - 571). Η προπαγάνδα των πολιτικών κομμάτων, επηρεαζόμενη από τους μουσουλμάνους, λέει σήμερα σε όλο τον κόσμο ότι είναι "Άραβες" ... και ότι οι χριστιανοί κατάγονται από τις αραβικές φυλές που ... δεν είναι η αλήθεια ... διδάσκουν αυτή ανακριβή ιδεολογία στα σχολεία (Συρία) ... και στο Λίβανο και πολλοί από τους ανθρώπους επαναλαμβάνουν ανακριβή ιδεολογία, χωρίς ιστορικές αναφορές, και χωρίς αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας. Η προπαγάνδα των κομμάτων των Μαρωνιτών, λέει στην "Ορθόδοξη νεολαία" μας ότι είμαστε όλοι οι Χριστιανοί είμαστε "Αραμαίοι" ... και όχι Έλληνες ... και ότι οι "Ρουμ" ήταν εισβολείς όπως τους "Άραβες" ... και πολλά μέλη του πληθυσμού των «Ρουμ» επαναλαμβάνουν αυτή την ιδέα χωρίς αφύπνιση ... επηρεαζόμενη από τα ισχυρά μέσα μαζικής ενημέρωσης των Μαρωνιτών. Η αλήθεια είναι: σε αυτή τη γη, κάποτε, υπήρχαν πολλά έθνη-κοινότητες. Οι Σύροι (Μαρωνίτες), οι Έλληνες (Ρουμ), και οι Άραβες ( Μουσουλμάνοι) .... Θα πρέπει να αποδεχθούμε το «πλουραλισμό» του τόπο αυτού ... γιατί αυτή είναι η "ιστορική αλήθεια" και όχι η «ιδεολογική».
3) Η Ελληνική Ορθόδοξη νεολαία του Λιβάνου είναι απόγονοι των Ελλήνων της Αντιοχείας, δηλαδή είναι Έλληνες από την ελληνιστική εποχή. Υπάρχει μια προσπάθεια από μέρους σας για να δημιουργηθεί ένα πολιτικό κόμμα για την Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα. Ποιοι είναι οι στόχοι του κόμματος;
Ροντρίγκ Ελ Χούρι
Μόνο με το να επιμένουμε σε αυτό το «πλουραλισμό» μπορούμε να σώσουμε την κοινότητά μας από το να απορροφηθεί. Το καθεστώς του Λιβάνου, είναι ένα σεκταριστικό καθεστώς. Έχουμε 128 βουλευτές, 64 πρέπει να είναι Μουσουλμάνοι, και 64 πρέπει να είναι Χριστιανοί. Το μερίδιο της Ελληνικής Ορθόδοξης Κοινότητας είναι 14 βουλευτές. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης πρέπει επίσης να είναι Έλληνας Ορθόδοξος.Κάθε κοινότητα του Λιβάνου έχει το δικό της πολιτικό κόμμα, γι 'αυτό η παρουσία τους είναι έντονη στην πολιτική. Οι Μαρωνίτες έχουν το κόμμα των Λιβανικών δυνάμεων, το Kataeb, το FPM, το Marada, η σουνιτική κοινότητα έχει το «Κίνημα του Μέλλοντος» και τις ισλαμικές οργανώσεις, οι Σιίτες έχουν τη Χεζμπολάχ και Αμάλ, οι Δρούζοι έχουν τα κόμματά τους .... Ακόμη και η "Αρμενική" κοινότητα (1%) του πληθυσμού είναι ισχυρότερη στην πολιτική ζωή και μπορούν να έχουν τους δικούς τους εκπροσώπους στο κοινοβούλιο και στην κυβέρνηση, γιατί έχουν το δικό τους κόμμα. Η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα (7% του πληθυσμού), έχει 14 βουλευτές, δεν έχει όμως κανένας από αυτούς «μια ελληνική ορθόδοξη» ομιλία, και κανένας από αυτούς δεν προέρχεται από «Ελληνικό Ορθόδοξο» κόμμα .... Οι ηγέτες των άλλων κοινοτήτων ορίζουν τους εκπροσώπους ΜΑΣ ... γι 'αυτό, οι Ορθόδοξοι βουλευτές μας, μιλούν για τα συμφέροντα των άλλων κοινοτήτων .... Για να ικανοποιήσουν τους " Μαρωνίτες ηγέτες» ή «Μουσουλμάνους ηγέτες" και να τους προτείνουν κάποια άλλη στιγμή στους εκλογικούς τους κανονισμούς ....Πρέπει να οργανωθούμε μέσα σε ένα «πολιτικό κόμμα» να ενισχύσουμε την πολιτική παρουσία μας ... όχι μόνο στο Λίβανο, αλλά και στη Συρία, καθώς επίσης και στην Ιορδανία. Πρέπει να οργανωθούμε μέσα σε ένα «πολιτικό κόμμα» για να σώσουμε την ιστορική ταυτότητά μας, την "Ελληνική Βυζαντινή" ταυτότητα ... με αυτό τον τρόπο θα σταματήσει ν' απορροφάται η νεολαία μας από τις πολιτικές ιδεολογίες των άλλων. Γι 'αυτό, θα πρέπει να μάθουμε την ελληνική γλώσσα στη νεολαία μας, πρέπει να κάνουμε συνέδρια σχετικά με αυτήν την ιστορική μας ταυτότητα, και φέτος κάναμε το πρώτο «Μνημόσυνο στην Ανατολή» για την επέτειο της πτώσης της Πόλης μας, τη Κωνσταντινούπολη, για να κρατήσουμε την ιστορική μας ταυτότητα ... ζωντανή και στην ομιλία μας είπαμε: «Η Αγία Σοφία είναι δική μας», και κάναμε αυτή την τελετή, σαν χαιρετισμό από τους ελληνορθόδοξους της Αντιοχείας και Πάσης Ανατολής, στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ... λέμε: «Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως είναι η Κεφαλή πασών των Ορθόδοξων Εκκλησιών στον κόσμο, οποιαδήποτε παραβίαση των δικαιωμάτων του, είναι μια επιθετική πράξη ενάντια σε όλους τους Ορθόδοξους ανθρώπους στον κόσμο». Και για πρώτη φορά μιλήσαμε στα μέσα ενημέρωσης του Λιβάνου σχετικά με αυτήν επέτειο και αυτό το ιστορικό γεγονός.
4) Από τότε που ξεκίνησε ο εμφύλιος πόλεμος στη Συρία, χιλιάδες Χριστιανοί έχουν σκοτωθεί από μουσουλμάνους αντάρτες μουτζαχεντίν. Πολλοί από αυτούς είναι Έλληνες Ορθόδοξοι Χριστιανοί, ως επί το πλείστον Έλληνες Μακεδόνες και Έλληνες της Βυζαντινής περιόδου. Ποιες είναι οι πληροφορίες σας σε αυτό το θέμα;
Ροντρίγκ Ελ Χούρι
Η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητά μας στη Συρία ζει μέσα σε μια επικίνδυνη κατάσταση. Οι ισλαμιστές φονταμενταλιστές σήμερα, υποστηρίζεται από δυτικές "ηλίθιες" πολιτικές, επιτίθενται σε πολλά παλαιοχριστιανικά μνημεία, ιδίως στην πόλη Χομς Έμεσα, τη πόλη του μεγάλου Έλληνα αγίου "Ρωμανού του Μελωδού" ... σήμερα 130.000 Έλληνες ορθόδοξοι έχουν εκτοπιστεί από την πόλη αυτή στην περιοχή Αλεβιτών ή στο Λίβανο. Επιτίθενται στους αδελφούς μας εκεί, και τους απειλούν ... και τα δυτικά μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν αυτούς τους φονταμενταλιστές ... χωρίς να ρωτήσουν τον Ελληνικό Ορθόδοξο πληθυσμό της Συρίας, αν θα είναι καλύτερα για αυτούς αν επαναφέρουν ένα "ισλαμικό φονταμενταλιστικό καθεστώς". Μπορώ να πω, ακόμα και μόνο στη Συρία, με τη δημιουργία ενός Ελληνικού Ορθόδοξου πολιτικού κόμματος, μπορούμε να σώσουμε την παρουσία μας ... να μη χρησιμοποιούμαστε από τις συγκρούσεις των άλλων ... 13% του πληθυσμού της Συρίας είναι Έλληνες Ορθόδοξοι, πάνω από 1.200.000. Με την ίδρυση ενός πολιτικού κόμματος σε αυτή τη μεγάλη κοινότητα, μπορείτε να φανταστείτε τι επιρροή θα έχουμε ... τώρα χρησιμοποιούμαστε από τους άλλους ... θα γίνουμε πιο δυνατοί και μπορούμε να πούμε: το κόμμα μας, η κοινότητά μας, δεν θα εμπλακεί ποτέ στις συγκρούσεις σας, έχουμε τα δικαιώματά μας,,, και είμαστε εδώ για να το ανεχτείτε ... με τη δημιουργία αυτού του κόμματος, μπορούμε να κάνουμε μια σύγκλιση μεταξύ όλων των κοινοτήτων .... και μπορούμε να υπερασπιστούμε τα δικαιώματά μας ...
5) Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αδελφούς σας Έλληνες στην Ελλάδα;
Ροντρίγκ ελ Χούρι
Εἴμαστε ἐδώ ὑπερήφανοι γιὰ τὴν Ἑλληνική καταγωγή μας. Νὰ μὴν ξεχνάτε ὅτι ἔχετε Ἕλληνες ἀδελφούς ἐδώ, στὴν ἀνατολή ... καὶ σάς ἀγαπάμε ...Εἴμαστε οἱ ναοί ἀκρίται, καὶ θὰ κρατήσουμε τὴν φλόγα στὰ χέρια μας, τὴ φλόγα τοῦ ἑλληνισμοῦ καὶ τὴς Ὁρθοδοξίας!

Πηγή εδώ
Μετάφραση NOCTOC
Εμαστε ο ναοί κρίται,
κα θ κρατήσουμε τν φλόγα στ χέρια μας,
τ φλόγα το λληνισμο κα τς ρθοδοξίας!
Interview with the Founder and President of the Orthodox Party in Lebanon,
Rodrigue (Dimitri) El Khoury
with Antonia Patsidou

1) The Hellenic Orthodox community in Lebanon, lists on the 3,000 Hellenes- Greeks. The Hellenic speaking regions of the country are mainly concentrated in the capital Beirut, and in Tripoli, at North Lebanon.
Give us more details on the Hellenic community of Lebanon.

Rodrigue El Khoury

The Hellenic orthodox community in lebanon lists from the 3000 hellenes living in lebanon , is a wrong idea. The true number is about 300,000 and we are 7-8% of the population , and the fourth bigger community in Lebanon , after sunni, shiaa , and maronites. The number 3000 represents those who have the “greek nationality” from the new greek state …and those who came to Lebanon from Greece after 1920. But those who have the “Hellenic roots” , those who spoke greek last time , those who are named “Roum”( in the Arabic language ) are now more than 300,000.
When the arabs occupated our land in 634 A.D , they called our land “the land of al roum” and the first arab historian “al wakidi” , from the 8th century, ) noted that in every syrian and Lebanese town , the arab invaders was obliged to talk with our ancestors (al-rum) , in the “greek language” “lougha roumia”. The same as the turks after them , they called Greeks “Roum” and the greek language “Romaic”.After 1400 years, of Arab invasions … we are totally arabized , but we keep our name , “Roum” and we keep the greek language in the liturgies …And you should know that the Greek orthodox community , and the Greek catholic community (uniates) have the same roots … and the greek catholic community now are about 190.000 in Lebanon. And don’t forget that many Greek philosophers and saints are from Antioch. (Saint Chrysosotomos , Saint Damaskinos , Saint Romanos the Melodist , …. ) .

2) The Hellenes in Lebanon, although they speak Arabic keep in their thoughts, that they are Greeks, and forced to accept the Arabism. But the propaganda that made ​​by the political parties trying to convince them that they are Orthodox Arabs or Syrians, but not Hellenes.What exactly happens with this issue?

Rodrigue El Khoury

We still call ourselves “Roum”. In the old arab manuscripts the name “Roum” in our country means “Greek people” , and the term “lougha roumia” means “greek language”. And we are here , many centuries before the arabs. Papadopoulos , in his book , the history of the antichian church , says : “ the majority of the Antiochian church was Greek” (page 51).And about the arabization , he says in the same book , “the Persecution has been intensified since 773 ... The Calipha al-Mansur ... prevent teaching the Greek language to children. Since that time, the Christians, especially the Orthodox church was obliged to translate books into Arabic… and this is what precipitated the Arabization of the Greek people" (page 570,571). The propaganda of the political parties , influenced by the muslims , nowadays say to all people that they are “ arabs” … and the Christians are from the arab tribes … which is not the truth … they teach this wrong idea in schools (Syria) … and in Lebanon many of the people repeat this wrong idea without any historical references , and without searching the historical truth.The propaganda of the maronite parties , say to our “orthodox youth” that we are all Christians “Syriacs” … not Hellenes … and the “Roums” were invaders, as “arabs” … and many members of the “Roum”population repeat this idea without any awakeness … influenced by the strong maronite media.The truth is : in this land, last time, it exists many nations-communities. The Syriacs(maronites), the Hellenes(Roum) , and the Arabs( muslims)…. We should accept the “plurality” of this area … because it is the “historical true” not the “ideological one”.

3) The Greek Orthodox Youth of Lebanon are the descendants of the Greeks Antioch, namely they are Greeks from the Hellenistic era. There is an effort on your part to found a political party for the Greek Orthodox community. What are the objectives of the party?

Rodrigue El Khoury

Only by insisting on this “plurality” we can save our community from being absorbed. The Lebanese regime , is a sectarian regime. We have 128 deputees , 64 must be muslims , and 64 must be Christians . 14 deputees is the quote of the greek orthodox community. The vice prime minister also must be a greek orthodox.Every community in Lebanon has its own political party, that’s why they are strong in politics. The maronites have their political parties (kataeb, the Lebanese forces, the fpm, and the marada) , the Sunni community has the “future movement” and the Islamic organizations , the Shiits have the Hezbollah and amal , the druze have their parties …. Even the “Armenian” community(1%) of the population is strongest in the political life and they can have their own representatives in the parliament and the government , because they have their own party. The Greek orthodox community (7% of the population), has 14 deputees , none of them have “a Greek orthodox” speech , no one of them come from “a Greek orthodox” party…. The leaders the other communities name OUR representatives… that’s why , our orthodox deputees , talk in the interests of the other communities …. To satisfy the “maronites leaders” or the “muslim leaders” to name them another time in there electoral regulations…. We have to organize ourselves in a “political party” to strengthen our political presence … not only in Lebanon , but in Syria too and in Jordan. We have to organize ourselves in a “political party” to save our historical identity the “Byzantine-hellenic” identity… in this way no more absorbing to our youth in the other’s political ideologies. That’s why , we have to learn the greek language to our youth , we have to make conferences about this historical identity , and this year we made the first “liturgy in the east” commemorating the fall of OUR City (Poli) the Constantinople , to keep our historical identity alive … and in our speech we said:“ Agia Sophia is ours”, and we made this liturgy as greetings from the greek orthodox of Antioch and all the East , to our Ecumenical Patriarchate ... we say : " our Patriarch of Constantinople is an ecumenical authority , any violation to his rights , is an offensive act against all the orthodox people in the world". And for the first time we talked in the Lebanese media about this cause and this historical event.

4) Since the civil war started in Syria, thousands of Christians have been killed by Muslim mujahideen guerrillas.Many of them are Greek Orthodox Christians, mostly Hellene Macedonians and Hellenes of the Byzantine period.What is your information on this issue?

Rodrigue El Khoury

Our Greek Orthodox community in Syria live in a dangerous situation. The Islamic fundamentalists nowadays , supported by the western “stupid” politics , attack many old Christian monuments especially in Homs Emesa , the town of the big greek saint “Romanos the Melodist” … nowadays 130,000 greek orthodox are displaced from this town to the alawite area or at Lebanon. They attack our brothers there , and threaten them … and the western media support these fundamentalists …without asking the greek orthodox population of Syria if it will be better for them to restore an “ Islamic fundamentalist regime”.I can say , even in Syria , only , by creating a greek Orthodox political party , we can save our presence … not to being used by the others conflicts … 13% of the Syrian population is greek orthodox , more than 1,200,000.By founding a political party to this big community , you can imagine what an influence we will have … now we used, by others … we will be more strong and we can say : our party , our community will never be involved in your conflicts , we have our rights ,,, and we are here to take it…by creating this party , we can make the convergence between all the communities …. And we can defend OUR rights …

5) What message would you like to send in greek to your brothers in Hellas?

Rodrigue El Khoury

We are proud of our Greek ancestry. Do not forget that here in the east, you have Greek brothers... and WE LOVE YOU...We are the Acritans temples, (Acritans called by the Byzantine the border guards) and will keep the flame in our hands, the flame of Hellenism and Orthodoxy.

Source here

Δευτέρα, 9 Ιουλίου 2012

Οι Ρωμιοί του Λιβάνου δηλώνουν σ' όλο το κόσμο ότι είναι Έλληνες. Εμείς τους ακούμε;




Για ελληνικούς υπότιτλους πατήσετε το εικονίδιο CC σε κόκκινο χρώμα

Σε προηγούμενη ανάρτηση είχαμε αναφέρει για μια προσπάθεια από Ρωμιούς του Λιβάνου δημιουργίας ελληνορθόδοξου κόμματος στη χώρα έτσι ώστε να μπορούν όχι μόνο να αντιπροσωπεύουν την Κοινότητά τους στο κοινοβούλιο της χώρας, αλλά και για να διεκδικήσουν την ελληνική τους ταυτότητα και να ξαναζωντανέψουν την ελληνική γλώσσα η οποία έχει αποκατασταθεί από τ' αραβικά μετά την αραβική κατάκτηση.
Σε προηγούμενη μας επίσης ανάρτηση είχαμε αναφερθεί στο πρόβλημα της μεγάλης προπαγάνδας του παναραβισμού που γίνεται εδώ και πολλές δεκαετίες ανάμεσα στους Ρωμιούς του Λιβάνου και της Συρίας με επικεφαλή, δυστυχώς, το ίδιο το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Αντιοχείας, το οποίο ανάλαβε μέσω των ιερέων και των επισκόπων του να προπαγανδίζει στο ποίμνιό του ότι είναι Άραβες και όχι Έλληνες, αν και η ιστορία αλλά και ο πολιτισμός τους δείχνει ότι είναι Έλληνες της Αντιόχειας και όχι απόγονοι αραβικών φυλών όπως θέλουν να τους κάνουν να πιστέψουν. Εξάλλου η χρήση της Ελληνικής γλώσσας (μαζί με τ' αραβικά) στις Ακολουθίες τους και στις εικόνες των αγίων, παραπέμπει στις ελληνικές τους ρίζες.
Ζώντας κάτω από ένα ολοκληρωτικό πολιτικό και εκκλησιαστικό καθεστώς, οι πάνω από ένα εκατομμύριο Ρωμιοί της Συρίας δεν μπόρεσαν να αντιδράσουν ενάντια στον πλήρη εξαραβισμό που τους έχει επιβληθεί και τον ανέκτησαν χωρίς όμως αυτό να σημαίνει οπωσδήποτε ότι και τον υιοθέτησαν. Απεναντίας, στο Λίβανο, όπου ζουν γύρω στους 400.000 Ρωμιούς, ο παναραβισμός ως ιδεολογία δεν έγινε αποδεχτή από την μεγαλύτερη μάζα της Κοινότητας αν και σχεδόν όλοι οι επίσκοποι που έχει αναθέσει το Πατριαρχείο Αντιοχείας στις διάφορες ελληνορθόδοξες επισκοπές του Λιβάνου είναι αραβιστές και προωθούν τον αραβισμό. Ο λόγος γι' αυτή τη διαφορά με τη Συρία είναι ότι στο Λίβανο επικρατεί σ' ένα μεγάλο βαθμό η δημοκρατία η οποία με τη σειρά της δημιουργεί και τον πλουραλισμό της ελεύθερης σκέψης. Ένας επιπρόσθετος λόγος είναι ότι και οι Μαρωνίτες (που είναι η μεγάλη πλειοψηφία των Χριστιανών του Λιβάνου) αρνούνται την ιδεολογία του παναραβισμού και δεν δέχονται ότι είναι άραβες, αλλά ότι είναι Φοίνικες.
Οι Ρωμιοί του Λιβάνου, προσπαθώντας να απαλλαχτούν από την πολιτική αλλά και την πολιτιστική δουλεία κάτω από την οποία έχουν ζήσει εδώ και πολλούς αιώνες, πρώτα κάτω από τους Άραβες και μετά κάτω από τους Τούρκους, προσπαθούν να οργανωθούν ως μια Ελληνική Κοινότητα, η οποία, όπως και οι Μαρωνίτες, δεν θα ταυτίζεται πλέον με τον αραβισμό.
Όμως, αντίθετα με τους Μαρωνίτες, οι Ρωμιοί του Λιβάνου αποτελούν μόνο το 5% του συνολικού πληθυσμού της χώρας και ως εκ τούτου, ως Κοινότητα είναι πολύ πιο αδύνατη. Επί πλέον μέσα στην ίδια την Κοινότητα των Ρωμιών επικρατεί η διχόνοια (κάτι πολύ ελληνικό) και δεν υπάρχει η ομοψυχία η οποία είναι απαραίτητη για να μπορέσουν να προωθήσουν τα δικαιώματά τους. Επίσης , ενώ πολλά άλλα κράτη στον κόσμο δημιούργησαν αποικίες για να προωθήσουν τα γεωπολιτικά και πολιτιστικά τους συμφέροντα έξω από τα σύνορά τους, το ελληνικό και το κυπριακό κράτος γύρισε τις πλάτες του δια παντός σ΄αυτό το κομμάτι του ελληνισμού και τους άφησε στη μοίρα τους.
Μέσα σ' όλες αυτές τις αντίξοες συνθήκες, με το ελληνικό και το κυπριακό κράτος να τους αγνοεί, και την Εκκλησία της Αντιοχείας να τους προπαγανδίζει ότι είναι Άραβες και όχι Έλληνες, είναι άξιο θαυμασμού το γεγονός ότι υπάρχουν Ρωμιοί στο Λίβανο οι οποίοι μάχονται μόνοι για την ελληνικότητά τους, χωρίς ηγέτες και χωρίς ν' έχουν την Εκκλησία στο πλευρό τους.
Πρόσφατα οργάνωσαν για πρώτη φορά ένα μνημόσυνο για την επέτειο της Άλωσης της Κωνσταντινουπόλεως, το οποίο παρακολουθώντας το, μόνο ρίγη συγκίνησης προκαλεί σε κάθε Έλληνα, και όχι μόνο αυτό αλλά μας κάνει να σκεφτούμε και για μερικά φαινόμενα μέσα στη νεοελληνική μας κοινωνία, όπως την εθελοντική αλλοτρίωση της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας, ενώ αυτοί οι «300 Σπαρτιάτες» στο Λίβανο μάχονται μόνοι τους για να ξαναπάρουν την ελληνική τους ταυτότητα, την οποία στερήθηκαν εδώ και αιώνες. Μάχονται χωρίς ποτέ τους να διδαχθούν την μεσαιωνική και σύγχρονη ελληνική ιστορία σε κανένα σχολείο, χωρίς να γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και χωρίς να έχουν καμία άμεση σύνδεση με το σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Το μόνο που τους έχει απομένει είναι η Ελληνορθόδοξη τους πίστη η οποία τους υπενθυμίζει την ελληνική τους καταγωγή. Και είναι αυτή την ελληνική καταγωγή που θέλουν να ξαναζωντανέψουν ανάμεσα στα μέλη της Κοινότητάς τους με μόνο όπλο την ελληνική ψυχή τους, ενώ πολλοί από εμάς τους νεοέλληνες που ζούμε ελεύθερα, όχι μόνο δεν μαχόμαστε για τον ελληνισμό αλλά και τον κλωτσοκοπάνε κι΄από πάνω, με πρώτους και καλύτερους τους ηγέτες που εμείς ψηφίσαμε να μας εκπροσωπούν σαν Έλληνες.
Να, όμως, που υπάρχουν και μερικοί Έλληνες και Ελληνίδες στη ψυχή, όπως αυτό τον ευλογημένο ιερέα που βλέπουμε στο πιο πάνω βίντεο, που με κίνδυνο να καθαιρεθεί από την Εκκλησία της Αντιοχείας, ύψωσε το ανάστημά του και δήλωσε δημόσια ότι οι Ρωμιοί του Λιβάνου (αλλά και της Συρίας) δεν είναι Άραβες αλλά Έλληνες. Αυτοί οι Έλληνες μας κάνουν να νιώθουμε ότι δεν είμαστε χαμένοι σαν λαός.

Η ομιλία στο βίντεο επί ευκαιρία του μνημοσύνου για την Άληση της Κωνσταντινούπολης το 1453 από τους Τούρκους που έγινε από Ρωμιούς του Λιβάνου έχει και ελληνικούς υπότιτλους και μπορείτε να τους διαβάσετε αν πατήσετε το εικονίδιο CC σε κόκκινο χρώμα. Όμως, παρέχουμε την ομιλία σε ελληνική μετάφραση και πιο κάτω επειδή είναι άξια προσοχής και θα μας κάνει να σκεφτούμε πολλά πράγματα.

Το 1453 οι Τούρκοι κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη και ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος έχασε τη ζωή του στα τείχη της πόλης. Και ο αβοήθητος κόσμος κατέφυγε στις εκκλησίες κραυγάζοντας για βοήθεια από τον Ύψιστο. Ενώ οι ζητοκραυγές των κατακτητών κατέπνιγαν το ουρλιαχτό των πιστών. Οι Τούρκοι έσπασαν τις πόρτες των εκκλησιών και άρχισαν να τους σκοτώνουν όλους με θηριώδη αγριότητα. Ταυτόχρονα λεηλατούσαν και κατέστρεφαν τις εκκλησίες. Μετά την βεβήλωση των λειψάνων των αγίων και το ντύσιμο των αλόγων τους με τα ιερατικά άμφια, εξανάγκασαν τους ιερείς να κουβαλήσουν στις πλάτες τους τους θησαυρούς που λεηλάτησαν από τις εκκλησίες. Στο αποκορύφωμα αυτού του θρησκευτικού φανατισμού οι Γενίτσαροι άρχισαν να καταστρέφουν τα μάρμαρα που κοσμούσαν τον καθεδρικό ναό της Αγίας Σοφίας. Όμως ο Μεχμέτ Β' απέτρεψε τη πλήρη καταστροφή, προκειμένου να διασώσει το κτίριο του ναού, έτσι ώστε να το μετατρέψει σε τζαμί. Οι σκοτωμοί και οι λεηλασίες κράτησαν για 3 ημέρες. Χιλιάδες Ρωμιοί έχασαν τη ζωή τους. Εκείνοι που παρέμειναν ζωντανοί, δεν μπορούσαν να ξεφύγουν, και καταδικάστηκαν σε δουλεία.
Διακηρύσσουμε, από το Φανάρι του Λιβάνου στο Φανάρι της Κωνσταντινούπολης, την Ορθόδοξη πόλη γεμάτη με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, ότι κάνουν λάθος, αυτοί που είπαν ότι είμαστε Άραβες. Δεν είμαστε Άραβες, όπως είναι σε απόσταση η Ανατολή από τη Δύση, όπως είναι ο ουρανός σε απόσταση από τη γη, δεν είμαστε Άραβες. Είμαστε Ρωμιοί, είμαστε Ορθόδοξοι, είμαστε Ορθόδοξοι, και η εκκλησία μας είναι Πατερική. Είμαστε ο λαός της Μέσης Ανατολής και οι νοικοκύριδες του τόπου μας. Έχουμε Αντοχειανή (ελληνική) καταγωγή, είμαστε ελληνική φυλή, είχουμε ελληνικό αίμα, πολιτισμό, γλώσσα, παράδοση και ελληνορθόδοξη πίστη. Προερχόμαστε από τη πηγή της γνώσης και της σοφίας, από τους μάρτυρες και τους αγίους: από τους Πατέρες μας Άγιο Βασίλειο, Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, και τον Άγιο Δημήτριο το Μυροβλύτη, και τον Άγιο Γεώργιο το κάτοχο των λάβαρων της νίκης. Και έτσι είμαστε.

Ήρθαμε φέροντας το «δικέφαλο αετό» που αναστήθηκε από τις στάχτες, και που εγέρθηκε ισχυρότερος και ισχυρότερος. Ήρθαμε φέροντας το «Σταυρό» του οποίου η όψη τινάζει και νικά τις δυνάμεις της κολάσεως ... και τις συντρίβει! Αδελφοί, έχουμε οργανώσει αυτή τη τελετή, για να μάθουμε από το παρελθόν, επειδή εκείνοι που δεν μαθαίνουν από το παρελθόν τους είναι ανάξιοι για το μέλλον. Κι' αν οι διαιρέσεις μας κατά το παρελθόν οδήγησαν στην πτώση μας .... Σήμερα αποφασίσαμε να ενωθούμε! Κι' αν το ξεπούλημα της πατρίδας μας μας οδήγησε στην ήττα μας ...! Σήμερα αποφασίσαμε να διασφαλήσουμε τη πατρίδα μας ακόμη και με το αίμα μας. Κι' αν η κατάσταση της «εξάρτησης» μας από τους άλλους οδήγησε στην αδυναμία μας ... Σήμερα αποφασίσαμε να αρνηθούμε τις εξαρτήσεις και τη δουλεία. Η εποχή των συζητήσεων έχει τελειώσει, και η εποχή των έργων έχει αρχίσει .... Η εποχή του πόνου έχει τελειώσει, και η εποχή της ελπίδας έχει αρχίσει ... Και φωνάζουμε με δυνατή φωνή: Όχι πια στην υποταγή! Όχι πια στην υποταγή! Ούτε στο Λίβανο ούτε στην Ανατολή! Κι' αν πολλά έχουν χαθεί, δεν θα επιτρέψουμε την απώλεια των υπολοίπων. Εμείς οι Έλληνες είμαστε το νερό της ζωής μέσα στις ερήμους σας. Είμαστε η καλή μαγιά που ενεργεί μέσα σ' όλη τη ζύμη. Σε αυτό το Τούρκο που ενσωμάτωσε στο κράτος του, αυτή που είναι η κλεμμένη χώρα μας. Ας κάνουμε «Ένα διάλογο πολιτισμών» ... Σ' αυτόν, που καυχιέται με υπερηφάνεια για τους παππούδες, που «κατέστρεψαν το μαύρο πολιτισμό στην ιστορία» ... «Αν οι πρόγονοί σου κατέστρεψαν ένα πολιτισμό, οι πρόγονοί μας έχτισαν ένα πολιτισμό! Και είναι τεράστια η διαφορά μεταξύ βανδάλων και δημιουργών! Μέχρι αυτή την ημέρα, κάθε φορά που κοιτάζουμε τη πιο υπέροχη ορθόδοξη εκκλησία στον κόσμο μεταμορφωμένη σε «άντρο κλεφτών» ... θυμώνουμε! Όταν βλέπουμε τον Οικουμενικό Πατριάρχη μας «σταυρωμένο»... θυμώνουμε! Σήμερα θα φωνάξουμε με μια ισχυρή φωνή: «Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, είναι η Κεφαλή πασών των Ορθόδοξων Εκκλησιών στον κόσμο ... Προσοχή που αγγίζετε! Η Εκκλησία της Αγίας Σοφίας είναι δική μας! Δεν είναι μουσείο, ούτε τζαμί! ...

Οι Ρωμιοί του Λιβάνου δηλώνουν σ' όλο το κόσμο ότι είναι Έλληνες. Εμείς οι νεοέλληνες τους ακούμε;

NOCTOC